Friday, December 16, 2011

Di Bawah Lindungan Ka'bah

Demi Cinta
by Melly Goeslow
ost Di Bawah Lindungan Ka'bah

labbaik allahumma labbaik labbaika la sharika laka labbaik
labbaik allahumma labbaik labbaika la sharika laka labbaik

wahai penggemar cinta dengar aku bercerita
cinta datangnya tak diduga bergelantungan di hati
bila kita diabaikan mungkin pernah kita mengabaikan
namun aku takkan diam terus ku tuju cintamu

malam-malam ku melamun mencari kata-kata nan indah
seperti sabdanya Rasulullah berbahasa tinggi dan puitis
demi cinta hujan berdebu akan ku terjang tanpa meragu
menapaki tanah haram membawa cinta dan cita-cita kita

labbaik allahumma labbaik labbaika la sharika laka labbaik
labbaik allahumma labbaik labbaika la sharika laka labbaik





Akhirnya saya berkesempatan juga menonton filem 'mega' yang telah ditayangkan saat Aidilfitri lalu di Indonesia.Apa yang boleh saya katakan saat usai menonton.... WHOA! saya terus jatuh cinta pada filem ini....

Naskah yang diangkat dari karya HAMKA ini mempunyai pesona yang sukar untuk kita temui pada filem-filem di Malaysia.... melalui sutradara Hanny R Saputra, suasana Padang di Sumatera pada tahun 1920-an digambarkan dengan sangat indah.Hinggakan saya tertanya-tanya sendiri seperti itu lagikah keadaan Padang pada waktu ini....SANGAT indah! bagi saya, filem ini berjaya menampakkan era 1920an dengan baik.... hingga ada ketika saya terasa seperti ingin memejamkan mata dan membayangkan bahawa saya juga berada di situ...pada saat itu....

Sejujurnya saya tidak pernah membaca novel Di bawah Lindungan Ka'bah karya HAMKA ini...tapi saya tahu tentang kewujudannya... justru pada awal tahun lalu bila mendengar ura-ura tentang memvisualkan naskah ini ke layar lebar, saya menjadi sangat teruja... kerana ini antara karya-karya agung yang pernah dihasilkan...-

Filem ini bercerita tentang cinta dari sisi yang sangat lembut.... kisah cinta antara Zainab dan Hamid... tentang perbezaan pangkat dan darjat...- tentang keinginan dan keterbatasan... tentang fitnah dan maruah diri.... tentang harapan dan cita-cita...

...tentang cinta dan cinta kepada penciptaNYA...-


Saya tidak ingin berkomentar lebih, kerana ini bukanlah review filem, ini hanyalah luahan dari rasa kecintaan kepada sebuah naskah yang sangat nyaman aromanya...- yang bisa membikin getar hingga jauh ke sudut hati...-


Jika berkesempatan, kalian tontonlah... hayati segala keindahan yang ada...hayati juga tentang rasa cinta yang tidak kesampaian...-


Ermmm, jujurnya... hingga ke pengakhiran filem ini, air mata saya memang tak mampu dibendung.... menitis laju tanpa henti, hati saya bagaikan terusik... jiwa saya bagaikan disentuh...filem ini tidak memaksa penonton untuk bersedih, tapi perjalanannya akan membuatkan kita tersentuh- Saat menaip ini pun mata saya mula kembali berkaca... arghhh!! tak sukanya rasa camnih!!


"Untuk melewati badai, kita harus terus berjalan...bukan berhenti.Dan untuk terus berjalan, hanya ada dua hal yang harus terus kita bawa...KEYAKINAN dan CINTA..." -Di Bawah Lindungan Ka'bah

This dialog deeply touching my heart!

Salam buat semua.... semoga kita nan sentiasa berada di bawah LINDUNGAN-NYA






Wednesday, December 14, 2011

Sebuah Perhargaan Buat Diri

Dulu, waktu kecil... kita biasa mendengar mak dan ayah berkata, "nanti kalo exam dapat nombor 1, ayah bagi hadiah.... " dari sisi positif, ia dilihat sebagai peniup kata semangat untuk anak-anak rajin dalam pelajaran.Imbuhan yang sering membuat anak kecil seronok dalam belajar....

Sebenarnya 'imbuhan' atau 'saguhati' atau apa saja namanya adalah hal yang bisa menyamankan semua orang... pekerja juga menjadi semakin rajin dan semangat bekerja bila ada imbuhan 'extra' dalam kerja.... (soal bekerja ikhlas atau mengharapkan imbuhan itu soal hati individu, kerana keikhlasan itu tidak bisa dilihat) namun main point yang ingin saya sampaikan di sini adalah siapa yang tak seronok dengan 'hadiah' ini kan?

Tapi pernahkah kita menghadiahkan sesuatu diri sendiri sebagai imbuhan untuk setiap usaha atau apa saja susah payah yang kita perbuat? menghadiahkan sesuatu pada diri sendiri bagi tujuan menghargai diri sendiri..-

Malangnya yang sering kita buat adalah mengharapkan sesuatu dari pihak laen....

Minggu lalu waktu saya sedang berbaring dimalam hari sambil mata terkebil-kebil memandang kipas yang ligat berpusing di siling, saya terfikir tentang hal ni....

Mengucap panjang bila tanpa sedar atau tidak sepanjang 10 tahun ni saya tidak pernah 'menghargai' diri sendiri dengan hal yang bisa membuatkan hati kecil bergembira lalu berkompromi dengan jiwa dan akal untuk merembeskan cas positif yang bisa menggembirakan hari-hari dalam kehidupan...- seingat saya, saya cuma melakukan hal-hal terkecil yang saya pikir mampu untuk meredakan gejolak hati, meski hanya sebentar...

Bila berbicara tentang kemahuan dan keinginan(eh bukan sama ke maksudnya :P) setiap manusia memiliki 1001 jenis keinginan... hingga ada ketikanya keinginan itu tidak bisa diterima waras akal... namun kita bisa menyimpan semua hal itu dalam folder kategori mimpi atau impian dalam hati...-

Rupanya sudah lama saya tidak menghadiahkan diri sendiri dengan sesuatu.Ermmm.. saya telah berlaku kejam pada diri sendiri dengan mengabaikan kehendak hati... -

Lalu malam itu juga, saya tanya pada diri sendiri.. apa yang inginkan... hadiah apa yang bisa membuatkan saya gembira saat ini.... - dan pada hujung-hujung tidur malam itu... dalam fasa antara realita dan mimpi saya hati saya menjerit berkehendakkan sesuatu.... - Iya, demi memenuhi tuntutan hati saya turutkan... :)

10 tahun saya tidak pernah bertanya apa yang hati mahukan.... maafkan saya hati...- :(

Keesokkannya pulang kerja saya menuju ke satu tempat, hari itu saya telah mula berkompromi dengan hati demi memenuhi tuntutan rasa yang telah sekian lama diabaikan...-

Saya melihat-lihat... saya membelek-belek.... dan akhirnya saya tersenyum... CASH sebagai tukaran untuk mendapatkan hajat hati.Takpelah, mengeluarkan sejumlah wang untuk menggembirakan HATI SENDIRI takder salahnya... KAN?!


"Sebenarnya dalam hidup ini, jangan terlalu berharap agar ada orang lain hadir dan menggembirakan diri kita, ada ketikanya kita harus bangun sendiri dan melakukan hal itu..... hanya diri sendiri yang lebih memahami kehendak hati.... " - chapter 2, para 3 daripada Kitab Jiwa MM





Tuesday, December 6, 2011

Ombak Rindu

Tuhan tolong lembutkan hati dia
untuk terima cintaku seadanya
kernaku tak sanggup
kernaku tak mampu
hidup tanpa dia disisiku

Tuhan aku tahu banyak dosaku
hanya ingat Kamu kala dukaku
namun hanya Kamu yang mampu membuka
pintu hatinya tuk cintaku

malam kau bawalah rinduku
untuk dirinya yang jauh dariku
agar dia tidak kesepian
slalu rasa ada cinta aku

hujan bawa air mataku yang mengalir
membasuh lukaku
agar dia tahu kutersiksa
tanpa cinta dia di hatiku

hanya mampu berserah
moga cahaya tiba nanti


Sana sini orang sibuk bercakap tentang Ombak Rindu, kat facebook takyah cakap lah... ada je status update tentang ombak rindu, petikan dialog la, komentar peribadi la.... tentang pelakon la... macam-macam lah.... dasyat juga penangan ombak rindu kan?

Minggu lalu saya sudah berkesempatan ikutan menonton.Percayalah, saya menonton filem ini di atas 'tiket' kesedihan yang diperkatakan kebanyakan orang.Saya tidak dapat mengingati terakhir kali saya menangis saat menonton filem melayu di pawagam.

Tapi kalo di tanya filem melayu apa paling sedih yang pernah saya lihat, jawapan saya masih tetap tak berubah sejak dulu... 'Esok Untuk Siapa'.Sebuah filem yang sangat menyentuh perasaan,Lakonan Jins Samsuddin dan Noorkumalasari.Filem itu mampu membuat mata sata membengkak keesokkan harinya.

Secara jujur Ombak Rindu masih tidak mampu menggugat air mata lelaki saya....- jadi update status teman-teman di facebuk yang menangis menonton filem ini serapuh apakah hati mereka ya? eheh! silap saya kot menilai.... siapa tahu hati mereka semua penuh dengan taman kan?! eheh!

Tapi yang pasti, filem berdurasi 2 jam lebih ini ternyata tidak membosankan.Saya mampu mengikutinya sehingga kepenghujung cerita... meskipun filem ini bergenre drama mellow tapi ia tidak meleret-leret.Penonton dihidangkan dengan scene-scene menarik..latar tempat, sawah padi dan perkampungan nelayan memang sangat hebat.(Jemu sudah sebenarnya mata ini melihat GAHnya kuala lumpur).

Satu lagi yang menarik tentang Ombak Rindu, lagu temanya ternyata banyak membantu untuk menghanyutkan emosi penonton dengan kesedihan... letaknya mengena pada satu-satu scene itu....

Cuma yang mengganggu saya dalam filem ini adalah watak mila lakonan Lisa Surihari.Watak itu sangat annoying... terjerit-jerit, terpekik terlolong.... histeria tanpa sebab musabab... tone suara yang membingitkan telinga... aduhhh! sakit otak sangat.Saya tau watak dia dibina sebegitu... tapi, bagi saya kalo dibuat secara berlebih-lebihan menampakkan ketidakseimbangan terhadap watak lain.

Bila saya melihat tenaga pengajar untuk watak2 dalam citer ini adalah ellie suriati, terus saya cakap dalam hati.... ermmm 'NO WONDER' laaa.... saya rasa dia bukan ngajar, tapi dia letakkan diri dia dalam watak mila lakonan lisa surihani tu.... biasala elli suriati dengan watak menjerit-jerit...melalak-lalak yang sangat annoying tu....

Kalo saya katakan saya benci watak mila lakonan lisa surihani tu, ia bukanlah disebabkan lakonannya berkesan... tapi kerana saya muak tengok lakonan sebegitu....

Apapun ini cumalah pemahaman saya yang menonton sebagai penonton.... setiap orang melihat satu-satu hal dari sisi yang berbeda... ;)

Favret scene korang apa dalam ombak rindu?

Fevret scene saya dalam filem ini adalah sewaktu izzah membuka stoking haris yang sedang tidur, dan kemudian pelan2 dia duduk dan meletakkan kepalanya di dada haris, then haris terjaga lalu mengusapkan kepala izzah.... the most memorable scene for me... sangat menyentuh perasaan....- sob sob sob! ahaks!

Dengar cerita kutipan filem ini dah mencecah 4 juta... kompem lepas ni semua produser beralih arah menerbitkan filem adaptasi plak... biasalah.... produser filem kat malaysia nie kan suka terikut-ikut~ adess!




Monday, December 5, 2011

Like A Love Song


video


i, i love you like a love song baby
i love you like a love song baby
i love you like a love song baby
and i keep hittin' re-peat peat peat peat peat peat

Sejak beberapa hari ini saya cuba merajinkan kembali diri... mencuri ruang yang ada dari kesibukan untuk melakukan hal-hal yang saya suka, yang dapat membuatkan saya hepi, membuatkan hilang rasa stress tentang kerja dan kehidupan peribadi yang kadang-kadang menghimpit.

Owh ya, by the way saya sedang cuba menyiapkan music video 'NTAH PA PER' love you like a love song.Second music video yang sedang dalam pembikinan.Harap dapat settlekan secepat mungkin kerana ada lagi 3 projek lagi yang menunggu... eheh!

well it just for fun.... nothin serious...- but this song owez re- peat peat peat peat in my head... :)

Friday, November 25, 2011

Kisah Sedih Yang Berakhir - Part 1


Ada ketika, kita diberi kesedihan yang berpanjangan.Malah ada ketika bertimpa-timpa.... tapi, terkadang kegembiraan juga bisa dihadirkan bertimpa-timpa... yakni kegembiraan yang berganda.

Iya, saya sedang menikmati kegembiraan berganda saat ini.Kesedihan saya sudah didengar Tuhan, maka Tuhan menggantikan kesedihan itu dengan sebuah kegembiraan yang lain.. :)

Ingat lagi cerita PHD(portable hard disk) saya yang rosak? iya... 'kehilangan' itu tlah berganti.Beberapa hari lalu saya menerima sebuah bungkusan yang isinya langsung membuat saya menjerit dalam hati.

Seorang sahabat dari Jakarta telah bersusah payah mengirimkan bungkusan ini melalui seorang teman dari Malaysia.

Iya, isinya adalah sebuah External Hard Disk Baru yang bersaiz 500GB.Besar kan? PHD kepunyaan saya dulu saiznya cuma 50GB sahaja.



Sebenarnya kegembiraan itu disambung oleh sebuah kegembiraan lain... ekceli minggu terakhir dibulan Oktober saya telah mendapat sebuah PHD baru... saya sebenarnya belum berkesempatan untuk bercerita di sini... dan bila tiba-tiba bila saya mendapat kegembiraan berganda ini... makanya saya harus tetap terus menulis di sini agar rasa gembira itu tidak terlupakan...

Iya, PHD bersaiz 1.0TB ini saya terima daripada Bos saya.Terkejut melihat satu bungkusan di atas meja terus saya dengan segera membukanya dan mendapati ianya berupa sebuah External Hard Disk yang berkapasiti super besar.

Mungkin agaknya ini hadiah perpisahan terindah pernah saya miliki(utk thn 2011 lah)... eheh! (gudlak utk si bos yang telah transfer ke KL since 1st of November 2011, wish u all de best)


Meskipun dua hal ini tidak bisa mengembalikan apa yang pernah saya punya disebabkan isi dan kenangan yang pernah saya wujudkan diPHD lalu rosak, sekurang-kurangnya ia mampu memberi saya ruang baru buat mencipta mimpi-mimpi baru.... ia, mimpi-mimpi besar... :)

Insyaallah saya akan jaga sebaik mungkin -

Terima kasih untuk seorang sahabat dari Jakarta... dari dulu lagi, anda selalu ada disaat susah mahupun senang saya.Dia mintak saya berikan nama pada PHD pemberiannya... secara spontan yang terlintas ketika ini adalah SAMMY, dan PHD pemberian si bos akan saya namakan BUFFY

SAMMY & BUFFY <-- cute right?! ahaks!

Wednesday, November 23, 2011

Love You Like A Love Song - MM













Dis is my beloved siblings, ARM, IFAN, AS, NETT and MEER


miss u guys so soo much!







Tuesday, November 22, 2011

Berry Pratama - Salahkah Cintaku


Salahkah Cintaku
song by - Melly Goeslow

asalmu dari mana
aku baru kali ini bertemu
manusia seperti dirimu
tak pernah bisa merasa salah
walaupun seribu saksi mata

kamu tak ada duanya
mungkin memang satu-satunya di dunia
memiliki hati keras
keras melebihi batu gunung
lurus tanpa ada rasa salah

salahkah cintaku
bila maafku terus mengalir
dan takkan berhenti mengampuni
salahkah cintaku

salahkah cintaku
bila aku mempertahankanmu
walaupun terus disakiti
salahkah cintaku

Hye kalian... kenalin, ini Berry Pratama sahabat yang saya kenal lewat MUKABUKU.Berasal dari Bandung.Apa yang menariknya tentang cowok ini? iya saya mau cerita di sini kalau sahabat yang seorang ini sekarang sudah bergelar penyanyi.

Ayo saya ceritain gimana rentetan peristiwa yang menjebakkan dia sehingga bergelar penyanyi... eheh! sebenarnya sudah lama mau diceritain di sini, cuman menunggu waktu yang benar-benar pas.Nah sekarang lagunya sudah dirilis dan saya sudah bisa bercerita tentangnya...- ;)

Awal tahun lalu, Melly Goeslow mencari bakat di YOUTUBE.Kompetisi yang diberi nama MGMS (Melly Goeslow Makes Star) yang terbuka untuk umum ini ternyata mendapat respon yang bagus.Apa yang perlu dibuat adalah kita merekod nyanyian lalu menguplod ke youtube dan Melly sendiri akhirnya yang akan mengadili siapa yang benar-benar layak.

Dan diantara ratusan kontestan... ternyata ada dua orang yang menjadi pilihan Melly Goeslow.Seorang bernama Sally Corita dan seorang lagi nah... si Berry ini lho...- hehe!

Tentang Seseorang adalah lagu yang membawa tuah buat Berry Pratama.Lagu milik asli Melly Goeslow itu ternyata pas banget sama suara Berry.Lalu berbekalkan lagu itu yang diuplod ke youtube...akhirnya berjaya membikin Berry menandatangani kontrak untuk sah bergelar penyanyi.Setelah berbulan-bulan mempersiapkan diri untuk rekaman lagu, akhirnya penghujung oktober lalu lagu itu sudah dirilis.

Itulah serba sedikit yang saya tahu tentang bagaimana kisahnya dia.

Bagus yah! dari cuman iseng-iseng doank.. kini tuah berjaya dimiliki...- iya saya sendiri kalo punya peluang sih mau... masakan tidak, bisa mendapatkan lagunya Melly itu ibarat impian semua orang.

Dengar khabarnya tidak lama lagi MGMS for season 2 akan kembali...for sure akan ramai lagi yang ikutan serta.... saya maunya ikut serta, tapi suaranya hancur bangett!

Ntar teteh melly bisa nangis air mata darah lho mendengar suara saya.... :(

By the way, goodluck untuk kamu ya Bey... moga terus sukses, AMINNN!



Sunday, November 20, 2011

Met Ultah - TARO

TARO? ermmm, dah lama saya tak dengar panggilan ni.Bagi teman-teman bloggers yang pernah mengikuti AKUNGANTARO (aku ngan taro) suatu waktu dulu pasti tahu siapa taro kepada saya.Satu watak yang sangat dekat dengan kehidupan peribadi saya.Satu watak yang sama-sama mendepani jatuh bangun kehidupan seorang manusia bernama 'aku' sejak zaman hingusan lagi.Dia terwujud di alam maya menjadi peneman pengkisahan saya di AKUNGANTARO selama hampir 10 tahun yang mana akhirnya kebersamaan itu terkubur bersama berlalunya waktu.

Entah kenapa ya terkadang bila mengenangkan kisah-kisah lalu ada ketikanya memberikan satu kerinduan yang sukar diungkapkan dengan kata meskipun kenangan-kenangan itu sebenarnya lebih banyak ketidakindahannya...-

Sayang, TARO tidak lagi bersama-sama saya dalam mengharungi kehidupan kini... dia telah memberikan saya satu ruang buat menjalani kehidupan ini sendirian tanpa lagi saya bisa mengharap apa-apa daripadanya...- mungkin dia tidak lagi ingin melihat saya terlihat lemah seperti waktu-waktu saya bersamanya dulu.

Sesungguhnya hilang dia di dunia realiti dan maya memang banyak memberikan kesan buat saya.Meski ada ketika saya masih berharap akan kebersamaan itu bisa terwujud, namun ia tidak memungkinkan hal sebegitu untuk terjadi.Apa yang pasti ia tetap kekal dalam ingatan... kekal juga di dalam hati.... sampai bila-bila...-

Malam ini entah kenapa hati menjadi sedikit terusik.... iya... nama itu membuatkan saya kembali terkenang sebuah kehidupan dulu.... hmmm...-

Apapun, terima kasih buat sahabat-sahabat yang menyediakan 'keindahan' ini awal malam tadi... kalian membuatkan saya kembali merindui kehidupan lalu saya...- apapun... kehidupan di depan lebih penting untuk difikirkan sekarang...-

"untuk orang tertentu (IYA KAMU), bantu aku ya... sama-sama menghadapi kehidupan mendatang... moga keindahan akan selalu ada dalam kehidupan kita...-










Friday, November 18, 2011

Romantis

Romantis...romantik...romance... atau apa pun jenis sebutannya.... ia adalah hal yang sering meniti dibibir manusia-manusia.... tidak kira lelaki atau wanita.Sebenarnya apa ukuran sesebuah romantis itu ya?

Seringkali kita disogokkan di kaca tv menerusi drama atau filem mengenai sikap atau perbuatan yang dianggap romantis(yang bagi saya ada ketikanya agak klise) dan ada ketikanya agak memualkan...- alah, takkan tak biasa tengok di kaca tv kan? scene-scene 'candle light dinner' dan sebagainya...- klise kan?

Iya, romantis itu bisa ditunjukkan melalui sikap.Ada juga melalui kata-kata....

Tapi, hakikatnya bukan semua orang memiliki sikap atau bijak menyusun kata untuk mempamerkan sisi romantis diri mereka.Kadang-kadang sifat itu tersorok nun jauh di dasar hati.Tidak tahu dengan cara apakah untuk mengeluarkannya agar ia bisa ditunjukki.

Pun begitu bukanlah bermakna orang yang tidak memiliki sifat itu harus dilabel sebagai orang yang 'mati rasa'... kerana terkadang kita dibentuk oleh kehidupan dan persekitaran yang banyak mempengaruhi siapa diri kita 'kini'.

Menurut saya perasaan romantis ini perlu ada pada setiap orang... cuma kalo boleh janganlah berlebihan.Sebagai pasangan pula janganlah terlalu berharap akan pasangan anda menunjukkan rasa ini setiap waktu.... hal-hal seperti ini kalo di'ada'kan dengan secara terpaksa akhirnya akan mengundang rasa kecewa juga.

Wanita selalu berkata... bahawa kaum lelaki selalunya romantik hanya pada saat bercinta.... atau pada waktu-waktu diawal perkenalan... dan apabila telah menjejakkan kaki di alam perkahwinan... semua itu sedikit demi sedikit menghilang...-

Ingin saya katakan di sini samada suka ataupun tidak,hakikatnya bahawa semua rasa atau sikap romantis yang ditunjukkan di awal percintaan ataupun diawal sesebuah perkenalan itu lebih kepada memikat.Untuk memikat seseorang bukanlah hal mudah.Manusia menggunakan pelbagai cara buat mendekati seseorang.Mencuba bermacam cara untuk menarik perhatian orang yang ingin dimilikinya.Sehinggakan cara memikat paling KEJI menurut saya ialah dengan 'menabur' wang dan kemewahan.

So kalo KAMU terpikat dengan cara itu sudah pastinya kamu akan mudah dipikat... dan seterusnya apabila kamu sudah dimiliki... apakah perlu lagi untuk seorang lelaki itu terlalu berusaha untuk melakukan hal yang sama sewaktu kamu masih belum 'dimiliki'? tepuk dada tanya diri sendiri...-

Sejujurnya saya memang akui saya tidak memiliki sisi romantis yang bagus...- memang itu semulajadi sifat saya.Bila saya 'berkawan' dengan seseorang, saya senang menjadi 'diri' saya sendiri tanpa perlu memaksa untuk cuba menjadi orang lain hanya untuk memuaskan hati orang lain.Saya suka pasangan saya mengenal sifat saya sama ada diawal perkenalan, sewaktu tempoh 'berkawan' dan juga sesudah 'menjejakkan' kaki ke alam perkahwinan.

Tapi, kehidupan inikan proses pembelajaran... setiap hari kita belajar dan belajar tentang kehidupan... jika dengan cara ini kita gagal....maka kita akan mencuba pula cara itu...begitulah seterusnya dan seterusnya...- dan hal ini sebenarnya bukanlah kerja satu belah pihak... kedua-dua harus memainkan peranan yang sama banyak.... -

Saya mendapatkan buku ini bukan kerana saya ingin menjadi ROMANTIS tapi sekurang-kurangnya saya punya inisiatif untuk mengenal apa itu romantis melalui pemahaman orang lain...

Ada manusia yang membesar dengan jiwa yang kucar kacir.... hidup dalam lingkungan manusia-manusia yang tidak tahu mempamerkan apa itu romantis...- apa perhatian...- jadi biarkan lah saya belajar perlahan-lahan daripada tidak mengenal langsung.

Wednesday, November 16, 2011

Selera Aidilfitri / Aidiladha Menu Utara












Hye kalian, agak lama saya menyepi lantaran kesibukan kerja.Entry ini sepatutnya saya letakkan sewaktu Aidiladha menjelma, namun disebabkan tidak mempunyai waktu, makanya hari ini baru saya sempat upload di sini.


Kepada yang belum tau, saya berasal dari kedah.So ini saya pamerkan juadah wajib bagi menyambut Aidilfitri / Aidiladha bagi orang kedah.Sedikit sebanyak mungkin wujud persamaan dengan menu dilain-lain tempat, apapun... ini resepi keluarga saya... dan saya selalu merasakan tiada juadah Aidilfitri berupa ketupat dan nasi himpit yang sesedap masakan ibu dan kakak saya... eheh! mungkin ada...tapi belum berjumpa....


So selamat menjamu selera melalui mata.... melihat foto-foto ini kembali pun sudah membuatkan saya kembali terasa lapar.. adess!



Tuesday, November 1, 2011

Pendrive Oh Pen Drive

Seperti henpon, saya yakin setiap orang dari kita mesti memiliki pendrive ataupun thumbdrive atau apa sajalah panggilannya.... sebuah tempat untuk menyimpan pelbagai 'barang'.Tapi kebanyakkan sekarang sudah ramai orang menggunakan PHD(portable hard disk)Tapi bagaimanapun pendrive tetap jgk penting... berbanding PHD, ia lebih kecil dan mudah dibawa ke mana-mana.


Saya sebenarnya bukan nak bercerita tentang kehebatan atau seberapa luas space pendrive tersebut... tapi ada hal lain yang ingin saya kisahkan di sini.Sebenarnya sejak tengahari semalam saya baru menyedari pendrive saya hilang.... waktu lunch time saya memang jarang keluar makan.So bila takder kerja apa-apa saya suka mendengar lagu.Dan dalam pendrive saya ada buaaaaannyaaaaakkkkk lagu-lagu BEST.


Meski tak sebanyak lagu-lagu yang pernah ada dalam PHD saya yang rosak tahun lalu.... tapi telah bersusah payah mencari semula lagu-lagu yang pernah hilang dulu... juga lagu-lagu baru... bagai nak gila bila perasan yang pendrive takda.Cari dalam beg, cari dalam poket sekuar (5 kali kot seluk poket juz nak make sure yg btol2 takder terselit) dasat kan?! tu tak kira dalam drawer.6 drawer selongkar...Drawer yang dah memang sah-sah takder pu saya cari juga... mana la tau kot-kot tetiba ia melompat ke situ.... sampai ke petang macam takleh nak buat keja.Ingat nak balik je sebab nak try cari kat rumah pulak.


Sampai rumah cari sana-sini tetap juga tak jumpa.Sampaikan kat dalam mesin basuh pun saya tengok jugak.... (kalo dalam peti ais pun tengok jugak kira dasatla kan) adess!!


Letih mencari saya pun cuba memujuk hati mungkin ada tertinggal di pejabat.... masih ada ruang pejabat yang belum saya cari... so saya cuma menunggu malam melarut dan pagi menjelang untuk segera ke pejabat.


Sampai di pejabat pagi ni, saya letak ke tepi sarapan pagi dan mulakan hari dengan mencari pendrive dahulu.... tapi hampa tetap juga tak ketemu.....sudahnya saya makan sarapan pagi pada jam 11:30 pagi dengan harapan sewaktu menyuap-nyuap ke mulut, saya akan bisa mengingati.


Sudahnya saya memutuskan untuk mencarinya kembali di rumah.So tepat jam 1:00 petang tadi saya kembali balik ke rumah... mencari di dalam bilik pula.... sambil mulut merungut tak henti-henti tiba-tiba saya teringat sesuatu....


Terus saya bergegas balik ke pejabat.Mengambil kunci dan pergi ke suatu tempat.Sebaik membuka pintu.... saya ternampak ia duduk betul-betul atas seat..... warghhhh!! geram sangat! pandai sungguh PENDRIVE ni dok DRIVE..... haishhh~

Apa yang dapat saya pelajari daripada hal ini adalah perlu membuat back up fail ke semua isi perut pendrive tu supaya takda perasaan terkilan seandainya pendrive tu hilang sekali lagi...Ini mungkin saya diberikan peluang kedua untuk menemuinya.... siapa tahu satu saat nanti berlaku lagi dan saya takkan berpeluang menemuinya kembali......

...seperti juga kehidupan ini, hargailah apa yang kita punya sebelum kita kehilangannya....- :)

Friday, October 28, 2011

Kisah Sedih Part 1 - Portable Hard Disk

Hye guys... hari ini saya nak bercerita tentang satu hal... tajuknya adalah Kisah Sedih Portable Hard Disk (PHD).Sebenarnya saya tak tahu nak memulakan kisah ini dari mana...
dan kalo dibikin list tentang kisah sedih dalam kehidupan saya, sudah pastinya saya akan masukkan kisah PHD ini sebagai salah satu item dalam list tersebut.


Nak tau tak kenapa saya sangat sayangkan PHD ni? kerana di dalamnya tersimpan banyak hal-hal yang sangat saya sayang.Tersimpan di situ bermacam jenis lagu.... puisi-puisi yang saya karang... movie-movie yang saya download, music video.... dan paling berharga adalah foto-foto yang telah saya hasilkan menggunakan kamera sendiri.


Kepada yang pernah membaca blog saya sejak 10 tahun dahulu pasti tahu bahawa disetiap cerita, saya suka meletakkan gambar yang saya buat sendiri sebagai pelengkap kisah... saya tidak suka mengambil foto-foto orang atau dalam istilah lain 'copy & paste'.Saya suka bila semuanya adalah hasil dan karya saya sendiri.Banyak foto-foto penting di dalam PHD tersebut.Foto yang takkan mungkin boleh saya dapatkan kembali.Foto wajah-wajah Kubang Nipah suatu waktu dahulu.... sewaktu begitu banyak 'pokok-pokok Belain Jiwa' di tanam (dan kini sudah ditebang)foto-foto waktu saya kurus... waktu saya gemok... waktu rambut saya pendek... waktu rambut saya panjang melepasi bahu.... semua ada di situ....and now... it's all gone! :(


Wajah-wajah kubang nipah dahulu sudah tiada lagi dalam simpanan saya.... bagaimana lagi nanti untuk saya buktikan kepada orang bahawa satu waktu dahulu wajah kubang nipah sangat cantik.Keindahan yang sudah tidak lagi kelihatan kini.Saya teringat foto-foto Am dan Ipan yang telah saya snap sejak mereka kecil hingga mereka sudah besar.... seriesly, banyak foto-foto cantik di dalam PHD yang sekarang ni sumpah sudah tidak bisa ada lagi keadaan seperti itu... :(


Sejak Geocities memberitahu dia akan menutup 'service', saya telah 'copy' kesemua entry blog saya di 'http://akungantaro.cjb.net' selama 10 tahun saya menulis di situ...segala kisah suka duka segala cerita yang manis dan pahit... semua saya simpan di dalam PHD....and now, it's all gone!


Kisah Ini bermula awal 2008... waktu tu saya masih di tempat kerja lama.PC saya rosak atas sebab yang saya sendiri tidak tahu kenapa.... waktu itu sedihnya saya Tuhan saja yang tahu.. banyak 'menda' yang saya simpan di situ.Tapi alhamdulillah berkat bantuan seorang sahabat, kesemua dokumen saya berjaya diselamatkan semula.Setelah itu saya menjadi takut yang kemungkinan untuk hal seperti itu berulang makanya saya telah membeli PHD sebagai 'back up'.Saya simpan kesemua dokumen saya di situ.


Saya kira segalanya sudah kembali seperti sediakala.....


Namun saya silap.... Pada awal 2010... waktu itu saya membawa PHD ke sebuah CC.Saya meletakkannya di dalam helmet.Leka berbual menyebabkan saya terlupa bahawa saya meletakkan PHD di situ.Sewaktu cuba memakai helmet, tidak semena-mena PHD itu terjatuh.Keesokkan harinya sewaktu saya cuba membuka PHD... ia tidak berfungsi.Ada bahagian yang pecah.Waktu itu dada saya terasa seakan ingin pecah.... selalunya orang kalo bersedih, dia akan menangis kan? tapi saya, kesedihan tu meledak terlalu pantas hingga membuatkan saya tidak bisa menangis.Saya jadi tergamam hingga tidak mampu berfikir untuk beberapa ketika.


Saya mengambil masa hampir 21 bulan untuk menceritakan hal ini di sini.Setiap hari saya cuba menahan rasa sedih tu dan setiap hari juga saya mencari cerita gembira untuk membuatkan saya melupakan tentang PHD saya tu.Dan ada ketika saya masih juga mencuba membuka kembali PHD, siapa tahu mungkin ada keajaiban, tiba-tiba PHD dapat berfungsi.Hingga sampai ke satu tahap saya berdoa pada Tuhan agar PHD ini dapat berfungsi, sekali pun cukuplah.Agar saya dapat copy kesemua dokumen-dokumen yang terdapat di dalamnya.Namun sehingga kini permintaan saya itu masih terbiar menjadi sebuah permintaan.... hurmmm


Sekarang ni, walaupun perlahan-lahan saya sudah dapat menerima kenyataan tu...tapi sesekali saya tetap akan merasa sedih dan sedikit terkilan.


PHD itu ibarat kotak kenangan buat saya kerana kesemua arkib penghisahan hidup tersimpan di situ.Hilang ia ibarat hilang juga separuh daripada jiwa saya.... MATI


Saya tak tahu apakah hikmah disebalik semuanya ini... saya juga tidak tahu kenapa saya dipilih untuk merasai sebuah kehilangan yang maha dasyat ini.Sesuatu yang bagi saya sangat penting.Malah kalo boleh saya tak nak tahu pun....


...tapi apapun.... saya sudah belajar untuk ikhlas dan redha....


Kalian mungkin tidak mengerti.... apalah sangat kehilangan PHD... itu bukanlah halnya, tapi ISInya....


ITU BAHAYANYA tentang kehidupan ini bila kamu telah meletakkan jiwa dan hati kepada sesuatu.Bila mana ia menghilang dan lenyap dari kehidupan kamu...maka kamu akan merasakan ada ruang kosong di dalam hati... ruang kosong yang takkan mampu untuk di isi oleh hal apapun...


sekian

Thursday, October 27, 2011

Light Graffiti

Sudah lama saya tidak menulis di sini lantaran kesibukan kerja dan kehidupan peribadi yang sedikit agak 'up side down turn around' eheh! bukan apa, bahaya kalo menulis dengan emosi yang kurang stabil... nak tau sebab apa? sebab nanti kita akan menulis mengikut kata hati dan bukan kewarasan akal fikiran.So saya ambik masa berehat sekejap daripada menulis.... :)

Oh ya, kalian mesti tau tentang light graffiti kan? (kalo tak tau jugak sila google la ) haha

Saya suka melihat 'lukisan cahaya' yang dipanggil light graffiti ini.Manusia-manusia yang mampu melakukan ini dengan begitu 'seni' sekali bagai saya memang manusia yang cukup kreatif.Kerana menurut saya bukan senang untuk melakukannya.Kalau tak percaya lihat saja di utube ataupun google.Bermacam jenis lukisan cahaya yang mereka boleh hasilkan....-

Pulang ke kampung tempohari saya juga teringin untuk mencuba.Tanpa pengetahuan langsung tentang light graffiti dan juga setting pada camera, makanya saya mencuba juga.Tidak mampu menghasilkan lukisan yang menarik kerana melakukan lukisan cahaya ini memerlukan idea cerdas dan juga kepantasan melukis.... mungkin kalo saya merancang atau melakar terlebih dahulu apa yang hendak dilukis mungkin segalanya menjadi senang...MUNGKIN...eheh!

So saya berjaya juga menulis sayapkecilku menggunakan cahaya.... sukar juga... 3 kali juga la nak dapatkan hasil seperti gambar di bawah.... hahha takpa... prektis make perfect.. betul tak? nanti nak try lagi... tapi lagi gempak kalo ada berbagai warna lampu.... eheh!

Oklah, tu je nak cerita... malas nak tulis panjang-panjang... hehe u guyz take care ok ;)








Thursday, September 29, 2011

Cinta Elysa - Lestary


Sebenarnya sejak berakhirnya drama bersiri ASMARA 1&2 (hingga kini masih berharap akan wujud ASMARA 3) saya sudah tidak mengikuti lagi slot lestary atau mana-mana drama kat tv.Walaupun selepas itu ramai mengatakan NORA ELENA telah membikin fenomena, bagi saya ceritanya biasa saja... cuma yang saya sangat yakin, orang teruja menonton drama tu especially pompuan hanyalah kerana kehadiran Aaron Aziz sebagai teraju utama... itu yang membikin mereka seperti histeris... 'mungkin'

Setakat ini drama melayu yang berjaya membuat saya terpaku di tv menonton adalah ASMARA dan TRILOGI CINTA.Dan sekarang sudah muncul kembali drama yang berjaya membuatkan saya kembali memenuhi malam selasa saya dengan mengadap tv.

Ini dia, CINTA ELYSA dalam slot lestary....

Aneh yah...! dan ia sekali lagi adalah terbitan SUHAN MOVIE.

OMG! setelah sekian lama SUHAN MOVIE bertapak, saya mula menjadi yakin yang mereka semakin berjaya mengeluarkan produk-produk drama melayu yang boleh ditonton... especially oleh orang-orang seperti saya.

Sebenarnya sehingga episod ke-3 pada malam selasa lalu, saya masih belum berkesempatan menonton drama ini di kaca tv (catch up balik tru utube)... tapi apa yang sangat saya pasti untuk drama ini, SUHAN MOVIE telah menggunakan formula yang sama seperti dalam drama TRILOGI CINTA dan ASMARA.... and u noe wut?! it works... kalopun bukan pada orang lain, tp pada saya lah!

Saya tak berani nak gerenti yang drama ini akan jadi SANGAT bagus, tapi so far, saya suka dengan ceritanya.... well ekceli, ceritanya masih tipikal kisah melayu... tapi saya suka bila drama SUHAN kini pandai menyuntik elemen 'jiwa' pada dramanya...especially pada muzik latar atau scor muziknya...mereka sudah pandai meletak/memilih muzik bersesuaian pada scene-scene tertentu hingga membuatkan saya dapat merasa 'feel'nya...

Well, citarasa masing-masing kan? sekurang-kurangnya dalam lambakan drama-drama melayu kat tv, masih ada drama-drama yang boleh membuka mata saya untuk menonton :)

Selepas ini malam selasa saya sudah tidak sunyi lagik.... yay~

p/s : poster ini saya buat sendiri..hehe

Kisah Dongeng
by stacy - OST Cinta Elysa

kusedar ku tak seberapa
jika dibanding mereka
yang jauh lebih megah
dari diri ini

apa yang mampu kuberhias
hanyalah ahti yang ikhlas
terpendam simpan untuk
dia yang sudi

mencintai aku dengan seadanya
mencintai aku bukan kerna rupa
dalam waktu sedu
dalam waktu hiba
kuharapkan dia.... rela

mencintai aku dengan seadanya
sanggup menerima
insan tak sempurna
atau mungkin cinta
sebegitu hanya
kisah dongeng saja....





Wednesday, September 21, 2011

Current Favourite Song



video

Madley lagu-lagu fevret saya waktu ini... (^v^)V

Bulan Ditutup Awan

Bulan DiTutup Awan
by Rokiah Wanda

wahai janji setia sudah diucapkan
aduh kata bersumpah telah kupadukan
kini engkau pergi jauh membawa diri
tinggal daku seorang dalam sunyi sepi

nun bulan ditutup awan
terkenang hati bertambah rawan
wahai jikalau kutahu janjimu palsu
tentu tidakku turut sedari dahulu


+++

Jangan tanya saya lagu melayu apa yang tengah 'in' sekarang ni sebab sebenarnya sudah lama saya tidak mendengar radio(dalam ertikata buka radio dan mendengar) kali terakhir saya mendengar radio kalo tak silap sekitar tahun 2003.Which is sudah lebih 8 tahun pun...

Sekarang ni kalau mendengar radio pun cuma sewaktu dalam kereta waktu keluar jalan-jalan bersama teman.. waktu itulah saya baru berkesempatan mendengar radio.Itupun setiap kali mendengar, sudah tentu SINAR.FM yang mana sudah tentu menyiarkan lagu-lagu lama.Saya memang peminat lagu lama...walaupun kadang saya tak kenal siapa pun penyanyinya, tapi saya tetap dapat 'feel' lagu tersebut... betullah kata orang, lagu dulu-dulu ada JIWA.

Hari sabtu lalu sewaktu berjalan-jalan ke Tanjung Dawai, di dalam kereta saya bermain-main dengan radio, mencari frekuensi SINAR.FM...tiba-tiba saya terdengar satu lagu best kat KLASIK NASIONAL... lagu bertajuk Bulan Ditutup Awan daripada Rokiah Wandah....Alamakkk sedap giler lagunya....-membuai-buai je perasaan mendengar... terus saya bukak tingkap kereta dan membiarkan angin meniup-niup muka sambil feeling-feeling seorang perindu... haha!!

Dan tadi apabila teringat kembali lagu tu, terus saya google mencari MP3nya... alhamdulillah ketemu juga akhirnya.

**Saya sekarang gila melayan lagu-lagu russia dan ukrain.Dah lama, since november last year.So sekarang memang dah kurang layan lagu thai dan indo... bila pikir-pikir kembali saya rasa semuanya seperti bermusim kot..

Waktu sekolah dulu, saya sangat2 gilakan lagu cina, kantonis terutamanya.... kemudian tak lama selepas itu bertukar kepada lagu thai.... kemudian korea/jepun.... kemudian lagu-lagu filipina, kemudian arab,tp sekejap je.Kemudian balik kepada thai/indo...dan kini ukrain dan russia pulak.... citarasa manusia laen-laen... itu sudah pasti.Musik tu universal kan? rugilah kalo lagu yang sedap tapi hanya disebabkan bahasa yang tidak kita fahami terus kita anggap lagu tu tak bes! google translation ada... so dun weri :)

Okeylah guyz.. nak sambung nyanyi lagu BULAN DITUTUP AWAN jap.... lalala alalal alalal lalala

Thursday, September 15, 2011

Erti Sebuah Kedukaan


Kalian percaya tak, bahawa jalan kehidupan setiap orang itu tidak sama.... ada yang lurus, ada yang bersimpang siur.. ada yang membengkang bengkok malah ada juga yang jalannya terus mati di hadapan...-

Tapi, dengan bertambahnya usia dan pengalaman hidup ini, dengan setiap proses pembelajaran dalam sekolah yang bernama kehidupan ini, kita akhirnya akan sadar bahawa sepahit apapun yang pernah kita lalui dalam kehidupan, pada ujung-ujungnya kita akan mengenang ia sebagai sesuatu yang manis juga.Malah di saat itu juga mungkin kita akan menadah syukur pada Maha Pencipta di atas semua pengalaman-pengalaman kehidupan yang pernah diberikan olehNya.Dan mungkin kerna semua pengalaman-pengalaman itu telah berjaya menjadikan kita seorang yang lebih kuat.... malah lebih siap untuk menerima apa juga tantangan kehidupan.

Makanya apa yang ingin saya kasi tau sama kalian saat ini adalah... andaikata waktu ini kalian berada di dalam kondisi yang tidak menyenangkan... sedang merasa duka di atas alasan apa pun... jangan terlalu khawatir... percayalah bahawa nanti satu saat, andai kalian kembali mengenang akan semua hal yang telah terjadi di dalam hidup kalian, kalian akan lantas tersenyum.... Jadi tersenyumlah...-

** Tiba-tiba saya jadi terkenang kisah zaman kecil... kisah ingin lari dari rumah... kisah dirotan sama bapa... kisah-kisah kesedihan yang pernah membuatkan saya menangis.... tapi saat ini saya tidak mengenangnya dengan perasaan yang sama seperti lewat waktu itu... malah saya mendatanginya dengan sebuah senyuman...-

Iya, itulah artinya kehidupan... :)



Tuesday, September 6, 2011

Picca Raya





Malas nak menaip panjang-panjang, so saya letakkan gambar2 waktu photoshoot untuk syawal 2011... (^v^)v










Monday, September 5, 2011

Hepi MERDEKA-RAYA

Salam semua, terima kasih kerana masih memperuntukkan waktu buat singgah di daerah ini.Lama tidak berapdet lantaran kesibukan kerja yang tak pernah berkurang malah semakin bertambah.

Menyambut lebaran saya cuma mengambil cuti sebanyak 2 hari.Dicampur tolak bahagi semua dengan cuti yang ada, dapatlah dikumpulkan menjadi 9 hari.Ok la tu kan?! eheh!

Bagaimana cuti kalian? lebaran kalian? saya pasti mesti meriah kan?! saya seperti tahun-tahun sebelumnya semua secara sederhana saja.Ditambah lagi dengan musim hujan... saya kira raya lebaran kali ini sudah pastinya beraya dalam rumah je... memandangkan sehari sebelum lebaran pun kat belakang rumah rumah sudah dinaiki air bah.

Namun alhamdulillah 1 syawal Tuhan anugerahkan sang matahari yang galak memancar terang.Langsung tiada hujan.Ajaib bukan?

Kesempatan ini, salam aidilfitri dihulur buat sahabat-sahabat yang sesekali memperuntukkan waktu buat menjengah daerah ini.Salam ukhwah.... maaf lahir bathin.... (meski lambat ucapannya takpe kan? kan kita raya sebulan) eheh!

+disebabkan tahun ini kita merayakan dua perayaan besar (aidilfitri dan hari kemerdekaan) makanya tema foto kali ini "lebaran di awal kemerdekaan" hehe!!

Makmur malaysiaku! HEPI MERDEKA DAY - 54


Tuesday, August 23, 2011

Hantu diBulan Ramadhan

Jangan terkejut pulak bila tiba-tiba saya meletakkan gambar sebegini.... eheh! sebenarnya ada kisah menarik semalam.... semalam saya bermimpi... satu mimpi yang bagi saya sangat menarik penceritaannya... hebat ya mainan minda ni... ia boleh membawa kita meneroka cerita demi cerita yang terkadang tak pernah kita sangka.

Lalu apakah kaitannya foto di atas dengan mimpi saya?

Iya, semalam saya bermimpi tentang zombie.... apapun, memang takda kena mengena langsung dengan kisah zombie kampung pisang.Dan saya pun tak pernah menonton filem zombie kampung pisang lalu bagaimana minda saya membawa saya meneroka alam zombie ni, saya pun tak mengerti....

Tapi seriesli, penceritaannya boleh dikatakan hampir sempurna.... saya seperti dibawa masuk ke satu dimensi yang mana saya merasakan ia seperti betul-betul kenyataan.

Kalau boleh saya namakan mimpi saya ni, tajuknya adalah ZOMBIE KUBANG NIPAH.Lokasinya of kosla di kampung saya...-

Ceritanya bermula apabila orang kampung yang baru balik dari mengerjakan sawah singgah di sebuah gerai makan yang mana gerai tu terletak kat tengah2 bendang(saya pun tak tau mcm mana gerai tu bleh wujud kat tengah-tengah bendang)disebabkan mereka semua dahaga dan lapar so dorang pun makan di gerai tu.... tanpa dorang sendiri tahu apa yang dorang makan tu....

Last-lastnya.... orang yang makan tu pada malam harinya telah bertukar menjadi zombie.... bukan seorang dua... ramai lak tu.... mmg kecoh giler kat kampung.... so macam2 kejadian berlaku.

Kejadian satu malam itu betul-betul membuatkan saya berpetualang.Saya ingat lagi bagaimana saya, mak anak sedara saya lari daripada rumah dan memanjat pokok untuk overnight kat situ... (bila pikir balik mcm kelakar plak, mak PANJAT pokok?! hahaha!) satu yang bes zombie ni tak dapat mencari manusia kalo manusia tu tidak bernafas.So korang just imagine... saya terpaksa berlari sambil tahan nafas... sedangkan penat tercungap2! memang giler kan?!

Too bad coz mimpi saya berakhir separuh jalan... tak sampi kepenghujung.... saya terjaga disebabkan rasa terkejut! penat giler berpetualan dalam mimpi!

Apapun mimpi mlm tadi memang besh! kalaula saya boleh sambung mimpi tu, memang saya nak sambung lagi malam ni... kat dunia nyata mana boleh merasai pengalaman macam tue... seriesli memang gempak la, ada perasaan takut, cemas, kelakar... menggerikan.....

p/s : bulan puasa hantu kena rantai... tp zombie plak mengasak dalam mimpi... adoilaa mcm2!!





Monday, August 22, 2011

Kisah RAMADHAN



kamu...

biarkan kutulis tentangmu...

di sepenggal catatanku,

diam-diam tanpa perlu memberitahumu...


di dalam kesunyian batinku,

terasa betapa rindunya aku padamu...


dan...

atas semua yang tlah kamu berikan disepanjang hidupku,

terima kasih aku ucapkan....


iya, terima kasih...


T.U.H.A.N



ermmm... ramadhan ini aku masih merasakan hal yang sama... - kapan ya bisa berubah?! ermmm eheh!!




Friday, August 19, 2011

SALAM RAMADHAN

Assalamualaikum wbt

Lamanya saya tidak menjengah ke sini.....sudah melebihi satu bulan pun.Semua gara-gara kesibukan yang begitu menggila.Sehingga saya gagal memperuntukkan sedikitpun ruang untuk berkisah di sini.

Sebenarnya ada banyak cerita yang ingin diceritakan.... ada banyak hal yang ingin dikongsikan.Namun bila saat dihimpit dengan kesibukan kerja, semua hal yang ingin diceritakan bagai mendap di dasar hati....hati jadi lesu untuk merakam kisah, otak jadi letih untuk mencerna cerita....dan jemari manjadi kaku untuk terus-terusan menaip..... sudahnya semua terkumpul dan membukit di dalam hati.

Tapi, mungkin bagus juga begitu, kerana kebanyakan hal-hal yang dilalui agak kurang menyeronokkan.... lalu untuk apa ye terlalu ingin bercerita hal-hal yang tidak terlalu menyeronokkan...? bukankan yang indah itu lebih indah untuk diceritakan?! eheh!

Ramadhan sudah menghampiri minggu yang ke-4.Saat orang lain sudah sibuk bercerita tentang baju raya, saya masih memikirkan hal kerja.... saat orang lain sibuk mengira cuti yang bakal diambil... saya masih juga lagi memikirkan hal kerja....sangat meletihkan bukan?! but wut to do.... -

Insyaallah, lepas aidilfitri nanti saya akan kembali kerap menulis... harapnya kesibukan yang menggila ini akan mengurang sedikit... Agar saya lebih punya waktu buat diri sendiri... meski tidak terlalu lebih, cukuplah sekadar seimbang....

Jujurnya saya rindukan kehidupan saya sebelum ini...-

Jumpa lagi.. btw terima kasih datang bertandang.... :)

Tuesday, July 5, 2011

Masak Laksa

Hye kalian, beberapa hari tidak menulis di sini... bukan apa... dihambat dengan kesibukan kerja membuat segala yang ingin dikisahkan di sini jadi terganggu.Hari sabtu lalu entah kenapa saya menyahut cabaran seorang sahabat yang katanya teringin sangat nak makan laksa.With ZERO knowledge about laksa saya pun berusaha sebaik mungkin untuk memastikan semuanya berjalan mengikut perancangan.Inilah kali pertama saya cuba membuat laksa.Kalau tak cuba tak tahu kan? sampai bila nak makan kat kedai kalau takder inisiatif mencuba sendiri.

So dalam pukul 8 pagi sabtu lalu, saya bergegas ke pasar SBJ... selalunya saya suka ke 'PASAR K4' je.Bukan apa... keadaan bersih... bau pun harum.Kat pasar basah, bau tempat boleh tahan jugak laaa harumnya...huhu.Tapi menurut teman, membeli di pasar lebih murah.Makanya saya mengikut je...

Ini kali kedua saya siang ikan selepas entry ikan haruan tu.Bukan apa... saya tak suka siang ikan.Sahabat yang tukang snap pic di atas asik gelak je bila saya 2-3 kali hampir muntah! saya bukan takut tengok darah... tapi saya geli kat bahagian perut! YUCK!

Tapi, itu bukan alasan...semakin sukar sesuatu hal, kalo kita masih cuba berusaha... kita pasti akan berjaya.Betul tak? Selama ini kita makan ikan, sesekali apa salahnay kita mengambil tahu proses di sebalik lauk yang kita makan tue... eheh!

14 ekor ikan akhirnya berjaya saya siang dengan penuh bergaya! hahaa! 10 ekor ikan sardin dan 4 ekor ikan kembung.... walaupun menurut teman kalo di beri bintang 1-10 kepada skill saya siang ikan hanya pada tahap 4.5 star, atleast saya try kan?! well it better than nothin rite?! ;)




Nyum-nyum! yummilicious kan?! hahaha!! beria-ia ni mencari bunga kantan akhirnya bertemu jugak.Daun pudina, nenas, bawang besar, limau kasturi, timun, salad dan sebagainya....segala perencah telah siap tersedia.... cuma menunggu masa untuk membuat kuah laksa pulak.


Langkah seterusnya ikan-ikan yang saya siang dengan penuh bergaya tadi selepas direbus, kenalah carik-carikkan isinya dari tulang pulak.Satu kerja yang boleh tahan jugak menuntut kesabaran ni.huhu!! well.... bagi sesetengah orang yang malas, blender je semer isi termasuk tulang.... tapi bagi sesetengah orang yang RAJIN (merujuk saya ler tu) better leraikan elok2 isi ngan tulang... senang skettt.....



Tiba waktu merebus laksa....sebungkus jadi laaa... nama pun proses percubaan...kalo buat banyak nanti tak menjadi rugi pulak kan?


Well! bukan nak puji laaa.... tapi seriesly kuah laksa ni saaaaaaaaaaaangatttlaahh sedapnya!!! saya kagum okeh! bleh nak riak camtu? bhahahahaa!!

Daripada plan asal menjemput cuma 2 orang teman kemudian bertukar menjadi 4 orang.... semua gara-gara tahap kekonfidenan laksa tu sedap.... kalo tak, takdernya saya nak panggil orang datang.Jawabnya 3 hari 3 malam la saya harus berhempas pulas menghabiskan laksa sendirian.Eheh!

Sudahnya mereka asik ulang alik tambah je laksa, saya cuma sempat makan sekali je... alih-alih licin....Naib baikla kuahnya saya buat lebih.... waktu semua orang dah balik, pelan-pelan saya masuk dapur dan capai mee segera cap kari.Celur meggi tersebut, after toskan airnya terus saya tuang kuah laksa dan makan....

Ermmmmm boleh tahan jugak sedapnya megi berkuah laksa! kalo ada bihun pun cantek jugak! takpa, next time saya try menu lain pulak...



Sebelum melelapkan mata... 3-4 kali menerima sms bernada pujian daripada teman2-teman yang merasai laksa.... bhahaha! sapa yang tak sukakan pujian... habaq mai sat cheq! :P

Monday, June 27, 2011

Peti Es Orang Bujang

Haaaaaa....!! disebabkan tiada apa yang terasa ingin ditulis hari ini, apa kata hari ni kita terjah tengok apa yang selalunya ada kat dalam peti es orang bujang dalam tempoh satu bulan....

Well saya ni bukan jenis orang yang kuat makan, tapi saya akan selalu pastikan makanan sentiasa ada untuk saya makan.Sebab saya selalunya makan mengikut mood.Ada ketika seharian saya tidak makan tidak menjadi soal... dan ada ketika juga dalam sehari, berpuluh-puluh kali saya membuka peti es... (jangan amalkan membuka peti es terlalu kerap ok) semata-mata berulang-alik makan.

But most important thing is, pliz make sure dalam peti es itu mempunyai kepelbagaian makanan.Maknanya disamping makanan-makanan 'fastfood' pastikan juga ada buah-buahan dan snek-snek berkhasiat untuk dimakan... katanya.... ! bhahahaa!!

Apa-apapun, peti es kalian, kalian sendiri yang menentukan.... betol tak? ;)

Oklah mari kita terjah peti es orang bujang selama tempoh bulan Jun ini....JOMMMMM!!










Tadaaa!! pic di bawah saya snap semalam.... nampak kemas skett kan dari picca2 yang di atas kan?!... sebab semalam mood rajin saya untuk mengemas peti es datang!Apapun, selalulah pastikan kebersihan peti es kalian ok.... selain sedap mata memandang.... sedap juga jiwa menikmati... huhu btw, insyaallah... kalaulah sebulan ada perintah darurat... rasanya saya still boleh survive kot meski hanya berkurung dalam rumah! wakakaka!!!




Sekian! :P