Tuesday, November 1, 2011

Pendrive Oh Pen Drive

Seperti henpon, saya yakin setiap orang dari kita mesti memiliki pendrive ataupun thumbdrive atau apa sajalah panggilannya.... sebuah tempat untuk menyimpan pelbagai 'barang'.Tapi kebanyakkan sekarang sudah ramai orang menggunakan PHD(portable hard disk)Tapi bagaimanapun pendrive tetap jgk penting... berbanding PHD, ia lebih kecil dan mudah dibawa ke mana-mana.


Saya sebenarnya bukan nak bercerita tentang kehebatan atau seberapa luas space pendrive tersebut... tapi ada hal lain yang ingin saya kisahkan di sini.Sebenarnya sejak tengahari semalam saya baru menyedari pendrive saya hilang.... waktu lunch time saya memang jarang keluar makan.So bila takder kerja apa-apa saya suka mendengar lagu.Dan dalam pendrive saya ada buaaaaannyaaaaakkkkk lagu-lagu BEST.


Meski tak sebanyak lagu-lagu yang pernah ada dalam PHD saya yang rosak tahun lalu.... tapi telah bersusah payah mencari semula lagu-lagu yang pernah hilang dulu... juga lagu-lagu baru... bagai nak gila bila perasan yang pendrive takda.Cari dalam beg, cari dalam poket sekuar (5 kali kot seluk poket juz nak make sure yg btol2 takder terselit) dasat kan?! tu tak kira dalam drawer.6 drawer selongkar...Drawer yang dah memang sah-sah takder pu saya cari juga... mana la tau kot-kot tetiba ia melompat ke situ.... sampai ke petang macam takleh nak buat keja.Ingat nak balik je sebab nak try cari kat rumah pulak.


Sampai rumah cari sana-sini tetap juga tak jumpa.Sampaikan kat dalam mesin basuh pun saya tengok jugak.... (kalo dalam peti ais pun tengok jugak kira dasatla kan) adess!!


Letih mencari saya pun cuba memujuk hati mungkin ada tertinggal di pejabat.... masih ada ruang pejabat yang belum saya cari... so saya cuma menunggu malam melarut dan pagi menjelang untuk segera ke pejabat.


Sampai di pejabat pagi ni, saya letak ke tepi sarapan pagi dan mulakan hari dengan mencari pendrive dahulu.... tapi hampa tetap juga tak ketemu.....sudahnya saya makan sarapan pagi pada jam 11:30 pagi dengan harapan sewaktu menyuap-nyuap ke mulut, saya akan bisa mengingati.


Sudahnya saya memutuskan untuk mencarinya kembali di rumah.So tepat jam 1:00 petang tadi saya kembali balik ke rumah... mencari di dalam bilik pula.... sambil mulut merungut tak henti-henti tiba-tiba saya teringat sesuatu....


Terus saya bergegas balik ke pejabat.Mengambil kunci dan pergi ke suatu tempat.Sebaik membuka pintu.... saya ternampak ia duduk betul-betul atas seat..... warghhhh!! geram sangat! pandai sungguh PENDRIVE ni dok DRIVE..... haishhh~

Apa yang dapat saya pelajari daripada hal ini adalah perlu membuat back up fail ke semua isi perut pendrive tu supaya takda perasaan terkilan seandainya pendrive tu hilang sekali lagi...Ini mungkin saya diberikan peluang kedua untuk menemuinya.... siapa tahu satu saat nanti berlaku lagi dan saya takkan berpeluang menemuinya kembali......

...seperti juga kehidupan ini, hargailah apa yang kita punya sebelum kita kehilangannya....- :)

4 comments:

cik_kelip2 said...

dah satu kemestian kan???
yer pengalaman mengajar kita.
skrg pula xternal hardisk...lebih bnyk boleh simpan n easy to bring anyway..:)

addyaholix said...

balik nanti kena save semua gambar-gambar dalam hard disk. kalau laptop buat hal, habis semua sebab addy langsung tak buat back up ;)

Wilayah Sepet Kuku said...

pen drive..selalu je hilang..uhuhu
sbb ianya kecil dan mudah terselit kemana-mana...

hidup umapama ice cream, nikmati ia sebelum cair....

Ad Rifza said...

Ada gak suatu tempat tu..hahaha.. benda kecik mudah hilang kalo lupa..kena zave file ke banyak tempat..kalo hilang ada kat lain2 tempat..haha