Monday, March 14, 2011

Filem Sang Pemimpi

Malam sabtu lalu saya diundang sahabat menonton Hikayat Merong Mahawangsa,pertama kali buat dia...dan tontotan kali kedua buat saya...selama dua hari berturut-turut.. haish!! tak sampai hati untuk saya menolak ajakan orang.

Selesai menonton HMM dan berbicara sedikit sebanyak berkongsi pandangan dan pendapat di 'Kassim Mustaffa' sambil pekena roti canai dan teh tarik, sahabat mengajak saya ke kedai DVD kat BM.Kebetulan tiada rancangan apa-apa setelah itu, saya pun bersetuju saja, memandangkan saya pun belum pernah ke situ...ermmm.... kalo pergi confirm akan terbeli jugak nanti.Kat rumah pun hampir 20 keping dvd yang masih menunggu giliran untuk ditonton.Adessss!!

Sampai saja sana... wow! heaven sangat!

Beberapa movie yang saya dambakan selama beberapa waktu ni ada ditemui di sini.Sudahnya 6 keping dvd lagi saya beli.Menjadikan semuanya 26 keping yang harus saya tonton nanti.huhu! Cerita bagus tak rugi kalau beli.Boleh buat koleksi.

Tuhan juga menemukan saya akhirnya dengan SANG PEMIMPI yang saya dambakan selama ini.Tinggal sekeping je.Ermmm... rezeki saya barangkali... (^v^)

Sampai rumah jam sudah pun menghampiri 2.00 pagi, bagai dironta-ronta... saya akhirnya terus memainkan filem ini di layar tv....Mata yang pada mulanya mengantuk, terus terasa segar....

Selesai menonton Sang Pemimpi.....tiada kata paling sesuai untuk menggambarkan filem ini kecuali SUPER HEBAT! Air mata saya tidak henti mengalir dari permulaan cerita hingga ke pengakhirannya... seriesly filem ini sangat sarat dengan emosi! hinggakan pada setiap babak saya bagaikan tak mampu menganggung rasa... keriangan... kesedihan.... keterujaan kesemuanya bergolak dan dan berkumpul menjadi satu.

Saya tidak merasakan pergolakan emosi sebegini hebat sewaktu menonton naskah Laskar Pelangi dahulu.Tapi Sang Pemimpi berjaya membawa saya mengembara jauh hingga ke dasar emosi paling dalam.Menyentuh satu rasa yang tidak saya rasai pada Laskar Pelangi.

Keterlaluankah saya menerobos ke dalam pengkisahan ini?

Bagi saya, sosok manusia bermana Arai adalah dambaan semua orang yang ingin punya sahabat.Manusia sepertinya bisa meniup kata menjadi cita... menghembus mimpi menjadi realiti...-

Menonton filem ini seperti memberi saya satu kesegaran jiwa yang sukar untuk saya jelaskan.Paling saya pasti, melihat Arai, mendengar kata-katanya... saya seperti kembali bersemangat untuk BERMIMPI lagi.Telah lama saya buang mimpi-mimpi saya...telah lama saya hidup dan cuba meyakini akan suatu kenyataan yang sukar untuk saya jelaskan.

Paling saya tersentuh dengan kata-kata Arai bila dia mengungkapkan kata :

"tanpa mimpi,orang-orang seperti kita akan mati"

Menonton filem ini juga membuatkan saya melihat kembali diri saya sedalam-dalamnya... merenung dan berfikir tentang kehidupan yang tlah saya jalani selama ini... mengingatkan tentang mimpi-mimpi... mencari kembali suara hati yang telah lama padam akibat terlalu lama memusuhi mimpi...-


Saya telah berjaya memecahkan rekod peribadi menonton sebuah filem 7 kali dalam masa satu hari.Dan ketujuh-tujuh kali itu jugalah saya ditemani air hangat dibirai mata...! Ia bukanlah filem sedih... namun bila menontonnya, kau akan bisa menangis meski pada saat mereka sedang tertawa... ia sarat dengan moment-moment yang mengharukan..-

Mungkin bagi sesetengah orang lebih menggemari SANG PEMIMPI versi novel kerna bisa lebih berpetualang dengan imaginasi... namun bagi saya, kedua-duanya punya keistimewaannya yang tersendiri.Sang Pemimpi adalah Terjemahan novel ke filem yang bagi saya berjaya dalam kelasnya yang tersendiri.

Kisah Cinta Arai dan Zakiah Nurmala mungkin sekadar sub-plot dalam filem ini.... tapi meninggalkan kesan yang sangat mendalam buat saya.Paling saya akan ingat adalah scene bermain gitar sambil mengalunkan lagu FATWA PUJANGGA dalam rendisi yang sangat memikat!
Satu lagi scene sewaktu Zakiah Nurmala melambai tangan pada Arai pada hari Arai dan Ikal akan berangkat ke Jakarta.Meski scene itu cuma sebentar, namun sangat mengesankan! hingga saya seperti baru tersedar kembali bahawa jatuh cinta itu sememangnya sangat INDAH rasanya...-
SANG PEMIMPI mengajar kita tentang mimpi....mimpi itu bukan satu kesalahan.... bermimpilah setinggi mana yang kamu mahu, tiada yang mustahil pada mimpi itu andai kamu susuli dengan usaha!

Menonton filem ini membuat saya kembali percaya pada mimpi

8 comments:

teKukur Jantan said...

macam best je

addyaholix said...

kelihatannya bagus. saya pasti mahu nonton ;)

Meer Miller said...

tekukur jantan : sgt bes woo topet, menginspirasikan

addy : bkn takat kelihatan, tp sememangnya bgus, eheh! ada orang kata slow, but for me cara ia disampaikan mmg mempersonakan....-

rudy bluehikari said...

Shayer tonton lbih 3 x...sgt besttt

Meer Miller said...

rudy : tue pasal... sgt besh! veri der taching muvie...

Wilayah Sepet Kuku said...

2 thumbs up dgn citer nie!!!..mimpi bisa jadi kenyataan...kita mesti kuat!

Anonymous said...

salam.

saya nak tanya la mana boleh beli dvd ni? dah puas cari tak jumpa2 la... thanks for the info...

Anonymous said...

Suka sangat citer nie. Filem laskar pelangi is awesome! So touching..