Friday, June 17, 2011

Sebuah Pertanyaan Tentang Cinta

CINTA

buat sesetengah orang, ia terlihat sangat indah...
buat sebahagian orang pula...
tiada apa yang lebih menyakitkan kesan daripada memiliki rasa itu
lalu, cinta itu seperti apa rasanya....?
apakah ia keindahan yang menyakitkan?!

benarkah manusia tidak bisa hidup tanpa cinta?
benarkah manusia tanpa cinta itu umpama 'irama tanpa lagu'?
benarkah cinta itu bisa melengkapi sebuah kehidupan?
benarkah cinta itu membuat manusia yang sakit menjadi sihat?
benarkah cinta itu membuat manusia lemah menjadi kuat?
benarkah cinta itu membuat manusia murung menjadi ceria?

tapi,

bukankah cinta juga membuat manusia cerdik terlihat bodoh?
bukankah cinta juga membuat manusia bahagia menjadi sengsara?
bukankah juga cinta bisa membuat dunia terbalik....?
Iya... hanya gara-gara cinta...-

jadi kenapa hidup menuntut kita untuk memiliki rasa cinta itu?
kenapa juga hidup dikatakan tidak sempurna andai tidak memiliki rasa itu?

aku manusia yang sejak dulu meletakkan dinding kebal mendepani diri aku....
satu benteng tebal yang tidak bisa dilihat dengan mata kasar sesiapa...
sejujurnya, aku manusia yang sukar untuk memiliki sebuah kepercayaan pada cinta,
mungkin kerana disepanjang kehidupan ini, aku melihat terlalu banyak kemusnahan jiwa dan emosi hanya disebabkan oleh rasa cinta... sebuah rasa yang sering manusia agung-agungkan itu....-

terlalu banyak kemusnahan yang pernah berlaku di depan mata aku.. hingga cukup untuk membuatkan aku menjauhi rasa itu sejauh mungkin...-
aku berlari saat rasa itu mengejar....
aku bersembunyi saat rasa itu menjengah....
aku memejam mata saat terpandang rasa itu mendatangi....
hanya kerana aku tidak mahu memiliki 'rasa' kemusnahan itu melilit jiwa aku.

aku membiarkan rasa dan fahaman itu menebal dalam diri
bersarang dan bergumpal dalam hati.... hingga membentuk simpulan yang sangat berselirat.
hingga sukar untuk dirungkaikan...-
sehingga tanpa sedar menjadikan aku sebagai manusia yang memandang 'RASA' itu tanpa rasa.

Ini fahaman yang aku bina seiring tempoh aku membesar dan menjalani penghidupan di atas bumi ni.Tolong jangan menyalahkan aku seandainya fahaman ini terlihat salah di mata kalian.Percayalah lingkungan membentuk siapa diri kita... dan mungkin lingkungan antara kita berbeza..-

NAMUN SESUATU YANG SAYA YAKINI KINI ADALAH....- Memiliki rasa itu tanpa meletakkan 'RASA' pada rasa itu adalah hal yang salah.Tuhan menganugerahkan rasa itu untuk dimiliki oleh setiap manusia.Salahnya adalah manusia itu sendiri kerana gagal memahaminya...

*buat KAMU, tolong yakinkan aku bahawa rasa itu benar-benar ada.... kamu membuatkan aku kembali yakin untuk memiliki rasa itu setelah sekian lama aku berlari tanpa henti meninggalkannya.Keyakinan itu sangat penting buat aku... ia akan membentuk kembali sebuah kepercayaan yang sudah lama lebur bersama waktu...-

2 comments:

Wilayah Sepet Kuku said...

bukankah CINTA itu sebuah ANUGERAH..

sepet, huh! mgkin kali ini..setelah beberapa kali..selalu berhenti dipelabuhan cinta..terima..lalu terpaksa jua...meninggalkan cinta itu sendiri samaada secara rela atau secara paksa...TAPI..sekarang, sepet sudah punya dinding KEBAL juga..yeah!!..dgn sgt YAKIN...(buat masa ini..hehehe)

Anonymous said...

setuju dengan sepet...cinta lahir dr sebuah rasa..anugerah yg x mampu kita tolak..cuma tentunya kita perlukan kepastian..yg hanya boleh diperolehi daripada keyakinan bila kita mendepaninya..jadi yakinkah kamu untuk mencarinya? jawabnya pada dirimu sendiri..