Thursday, June 16, 2011

Sebuah Kisah Cendera Jiwa

Kisah Ini berlaku beberapa tahun yang lalu... waktu itu saya masih bersama daerah AKUNGANTARO.Waktu itu akungantaro masih gah berdiri dalam dunianya yang tersendiri.... tapi disebabkan geocities 'gulung tikar' makanya daerah itu terpaksa saya tutup tanpa rela.Di situ saya membesar dan mengenal dunia blog.... selama hampir 10 tahun.

Ketika itu, aktiviti berblog masih belum popular...kewujudan blogger hanya boleh dibilang dengan jari waktu itu.Hanya selepas beberapa tahun selepas itu barulah para blogger tumbuh seperti cendawan..... sejujurnya saya sangat seronok menjadi antara yang terawal memiliki blog.

Tahun 2008 menyaksikan detik sedih dimana geocities yang selama ini menjadi tempat saya menguplod blog saya terpaksa 'gulung tikar' atas sebab yang saya sendiri tidak ketahui.Bayangkan betapa kelam kabutnya saya kerana diberi tempoh hanya sebulan untuk menyelamatkan segala cacatan-catatan yang telah saya letakkan di geocities sejak 1999-2008.

Saya masih ingat lagi waktu itu... hanya tinggal saya seorang yang masih setia menggunakan geocities sedangkan semua orang sudah beralih kepada blogspot.

Kenapa saya begitu setia?

Well, saya memang seorang yang setia pun... huhu!! actually saya sayangkan geocities itu kerana di situ saya bebas berkarya and all the design yang ada situ 100% ciptaan saya sendiri.Saya boleh buat apa saja di situ.Hal itu tidak bisa dilakukan di blogspot.Kerana semua templete telah tersedia.U can't make ur own design... dah la tue, nak letak lagu as a background music pun sampai sekarang TETAP tak boleh.Dulu saya menganggap blogspot hanya tempat untuk orang-orang yang malas.Kerana mereka hanya menulis dan semuanya telah tersedia... tinggal masukkan entry saja.

Kalau anda perhatikan, dibahagian ARKIB PENGKISAHAN... saya sudah register dengan blogspot sejak tahun 2007 lagi.Saat mendengar ura-ura yang geocities akan 'gulung tikar'... .tapi 2 tahun saya tidak menulis.... kerana apa?

Kerana blogspot membataskan kreativiti saya.. saya tak berhak membuat apa-apa mengikut kehendak saya sendiri..... Dan selepas 2 tahun barulah saya perlahan-lahan mula menulis kembali..... saya akhirnya mengaku kalah dan menerima blogspot seadanya.

WUT TO DO kan?! Di blogspot saya terpaksa bertatih semula.Melupakan bahawa saya adalah MEER TARO.Menapak dari anak tangga pertama semula.Menjadi orang baru semula....(hate this!) lepas nie kalo blogspot pun akan 'gulung tikar' jugak.... tak tau nak kata apa dah! balik kampung tanam jagung la jawabnya!

Tapi sekarang ni, blog sudah menjadi medium kedua... bukan lagi keutamaan seperti dulu.Dan yang berada dipuncak sekarang adalah facebook.And to be honest..... saya bangga jugak kerana menjadi antara yang terawal memiliki facebook.Waktu saya berhenti menulis blog di AKUNGANTARO, facebook baru muncul... sebelum tu saya tidak pernah memiliki myspace, friendster ataupun yang seangkatan dengannya.Tapi saya dipujuk orang seorang sahabat blog bernama WALID untuk sign up facebook.Dan siapa sangka... sejak dari sehari ke sehari... facebook menjadi satu medium terpenting hingga semua orang seperti menjadi satu kewajipan untuk memilikinya...- ;)

Tapi, secara jujur..... facebook dan blog sangat berbeza.... feel yang sangat beda! kerana itu saya tidak pernah mengwar-warkan di facebook mengenai kewujudan daerah ini.Komuniti blog dan facebook sangat berbeza.
Apa-apapun, saya menulis kembali kerana saya ingin menulis... bukan atas sebab lain.Dan saya takkan sesekali menulis sesuatu mengikut kehendak orang yang membaca... kerana saya menulis atas rasa ingin menulis sesuatu....- DATS ALL!




Owh ya... gambar-gambar yang memenuhi entry ini sememangnya tiada bersangkutan dengan cerita di atas.Ini adalah cendera jiwa yang pernah saya buat khas untuk pembaca-pembaca blog akungantaro beberapa tahun yang lalu.Sebagai satu tanda kenangan bahawa AKUNGANTARO pernah wujud di dunia maya ni.... agaknya mereka masih menyimpan tak ek kenangan ni? eheh!


*Sebentar tadik saya try google setelah sekian lama tidak mencari.... masih ada rupanya yang tersisa untuk dikongsi di sini, buat kenang-kenangan :- buat penulis, sori yer saya publish entry anda di sini ;)
Nombor 1
"kalau di tanya macamana aku boleh terjebak ngan dunia blogging ni senang ajer aku nak jawab.. sebab korang lah..!! ahahaha yer laa selama ni aku duk baca orang lain punya ajer.. terpanggil plak aku nak menulis kat dalam nih... lambat menerima teknologi pon ader gak aku nie.. ahahaha diantara blog2 yang aku sering masuk dan aku seing ikuti perkembangan terbaru pasal diri dia.. walaupon aku tak penah kenal siapa diorang ..dan diorang pon tak penah hingin nak tahu pasal diri aku... ahahahah well, penulisan diorang tuh buat aku kagum seketika.. membuka mata (walaupon mata aku ni sepet) dengan segala apa yang berlaku kat dunia sekeliling aku nih.. "


"kalau tak silap aku link nih cyberpen yang kasik masa aku YM ngan dia tak lama dulu.. eh dah lama dah (cyberpen, ko ingat tak lagi dia nih?)... emmm aku suka gila masuk 'umah' dia.. rasa cam nyaman ajer.. tenang mata memandang.. dari dia botak sampai lah skang ni dia dah berambut ala2 rebonding gitu..ahhaha aku paling suka cara penulisan dia.. gambor2 yang dia amik.. dan peberet aku ialah citer si TARO dia tuh.. comei ajer aku rase kalau ada dak laki2 yang suka tido ngan anak patung otomen dia.. ihihi errr kalau la dia tahu aku komen pasal dia nih sure dia kembang idung ..hahaha"


Nombor 2

"jejer.. aku ke yg introduce ko ngan blog akungantaro tuh...? lupa le aku. Tapi aku mmg suka melepak kat akungantaro tuh...skang ni sesekali jek aku masuk..sbb bz ngan keje."

Nombor 3

"Sejak kebelakangan ni aku slalu bace blog AKUNGANTARO..hihi..sangat jiwang lelaki ini.mula2 bace blog ni aku sangat tergezut rupenye TARO itu adalah otroman taro (bantal peluk masa kecik dia).
adelar sket persamaan dengan aku,suka gune otraman taro.tapi otroman taro yg slalu aku sebutkan atau wat kan perumpamaan tu bukan otroman aku pn.tp cume bantal peluk teman aku tuh hehe..dulu dia yg suke gune perkataan “otroman” tuh sampai aku pn terikut-ikut…maklumlar aku bukan orang yang layan kartun masa kecik. Kartun yg aku ingat pn, cuma Doraemon jer..tu pun dulu2 time tgk doraemon slalu Nyah (akak 2nd aku) marah..aku pn tak ingat apsal dia marah sgt tgk kartun tuh…agaknya setiap kali dia balik masa weekend, aku duk mengadap citer tuh jer. Eh,citer pasal aku plak..td aku nk citer pasal blog akungantaro sebenarnye..hehe.. Satu benda yg aku suka kt blog akungantaro ni..sbb dia byk gmbo2 yg besh..suka aku dgn gmbo2 yg dia tgkap tuh..walaupun agak berjiwa-jiwa..tp, besh ape…hihi.."



Nombor 4
"Hilmy berkata...
Saya ada terbaca dalam blog zack (budakistana.blogspot.com) awak xda blog terbaru meer (akungantaro.cjb.net)... untuk pengetahuan awak, meer dah kembali berblog , cuba la lawati http://sayapkecilku.blogspot.com ..dan hayati kesinambungan pengembaraan meer dan taro ;)"

Nombor 5

"Ternyata kisahnya bernuansa politik. Sebetulnya satu persembahan teater satira politik. Ana hanya mahu meneguk sesuatu yang baharu. Juga ada Meer Akungantaro dan Rudy Bluehikari: dua nama yang berbekas dalam ingatan semasa kecil, sekitar belasan tahun semasa baharu berjinak-jinak dengan internet. Dua nama yang tidak asing dalam dunia blog. Tidak sangka ana akan bertemu mereka dengan cara begini!"


Nombor 6

"Aku suka jenguk2 blog milik Meero ni pasal blog dia ni lain dari yang lain. Kalau blogger lain akan menggunakan Blogspot atau WordPress sebagai tapak blog, tapi Meero masih menggunakan Geocities untuk blognya tu. Lagipon, gambar2 kat blog Meero tu cantik2 belaka. Kalau tak caya, pi laaa jengok2 blog Akungantaro milik Meero tu."


Tak sangka saat menggogle masih banyak lagi rupanya yang bisa saya ketemu yang ada ketika bisa membuat saya tersenyum... tapi diantara semua yang di atas, kisah di bawah yang paling terkesan di hati saya :

Nombor 7

sedey rasa hati bila mendengar luahan rasa teman blog yang mula-mula menjejak ke daerah itu dan sedang menyiapkan diri untuk meninggalkan segala kenangan lebih sepuluh tahun ke sebuah daerah lain... mungkin lebih indah.. dia meluah rasa serta berkarya sehingga aku yang keras hati ini perlahan-lahan mula belajar berkias dan menjadikan setiap karyanya ispirasi hidup.. pemikiran dan kesabaran dia menempuh hidup adalah pengajaran untuk aku.. dari selangkah demi selangkah aku mulakan blog ini walaupun KaryaKuKayu!


Kata dia...."Di saat orang lain berpusu-pusu memilih blogspot, hanya tinggal saya yang masih setia bersama GEOCITIES... eheh!! rasa-rasanya hanya tinggal saya seorang agaknya yang masih setia menjadikan ia sebagai rumah tumpangan DAERAH ini.Saya masih ingat lagi, saya pernah katakan bahawa saya hanya akan berhenti menulis bila GEOCITIES tidak lagi bernyawa.Agaknya, mungkin waktunya sudah tiba... sejak beberapa bulan lalu... GEOCITIES telah menulis sepucuk surat perpisahan untuk saya... isi suratnya menyatakan bahawa ia akan berhenti daripada memberikan perkhidmatan RUMAH TUMPANGAN kepada saya.Saya tertanya-tanya, kenapa saya tidak dikecualikan... apakah kesetiaan saya selama ini hanya berakhir dengan sia-sia....?!!Tapi perlahan-lahan saya jadi paham.... sepatutnya saya sudah harus menjadi terbiasa dengan hal-hal seperti ini.Apa yang bernilai sangat dengan erti sebuah KESETIAAN??.Bukankah selama ini dalam apa jua hal yang berlaku... kesetiaan saya seringkali diragui.... kesetiaan mungkin sudah tiada nilainya lagi pada waktu ini.Sejak beberapa bulan lalu... habis waktu kerja saya akan cepat-cepat bersiap untuk pulang.Kalau sebelumnya, saya akan lepak di office mendengar lagu sambil mengupdate DAERAH ini.Kadang-kadang saya seperti tidak tahu nak buat apa selepas tamat waktu kerja kerana selalunya 2-3 jam saya akan habiskan waktu saya di DAERAH ini... tapi... saya harus mulai belajar bagaimana untuk membiasakan diri dengan keadaan ini nanti....-Saya tidak pasti sama GEOCITIES akan mendelete semua pengkisahan-pengkisahan saya di sini sejak 10 tahun dahulu.Memadam semua memori-memori yang pernah saya cipta di sini... atau pun ia akan mengekalkan daerah ini... terpulanglah... saya sudah tidak berhak untuk bersuara apa-apa.Mungkin betul kata orang... kadang-kadang diam adalah hal terbaik untuk dilakukan.Seperti mana saya bisukan suara saya sejak beberapa bulan ini untuk segala macam hal yang sangat menyakitkan....-Andaikata selepas ini saya tidak lagi berkisah ini... saya harap anda semua tetap merasa gembira kerna pernah melewati daerah ini dan meluangkan waktu sejenak menikmati apa yang ada di sini.Meskipun tidak terlalu istimewa... namun cukuplah andai ia bisa meninggalkan kesan."bila lagi aku akan membaca tiap ketikan jari membina perkataan lalu ayat yang sangat menyentuh dan memahami aku ini pun aku tak tahu... selamat jalan AKUNGANTARO!Mungkin tak ada orang percaya bila aku kata blog dia umpama DEJAVU! Untuk aku bila mana aku yang pusing dek kerenah manusia yang merunsingkan, ini ke DAERAH dia dan di situ aku membaca, menenal dan belajar erti sebuah kedewasaan dan hati adam yang sukar dimengertikan...... KU KENALI ADAM!


Sekurang-kurangnya 'kehilangan' akungantaro ada meninggalkan kesan pada yang pernah membacanya....- thanx guyz, anda adalah antara kenangan terindah waktu saya bersama akungantaro :)


*saya tau, selama ini akungantaro dikenali dengan foto-fotonya yang bisa menyentuh jiwa sesiapa yang melihatnya... pandangan itu bukan hanya sekadar dari mata... tapi juga mata hati... dan ini bukan kata-kata saya.... tapi kata-kata daripada orang yang pernah bertamu di akungantaro..... kalau tidak, masakan foto-foto di situ digunakan sebagai wallpaper desktop, wallpaper hp.... pelengkap entry blog masing-masing.... bahkan ada digunakan sebagai slide untuk presentation paperwork student..... itu belum lagi dikira foto-foto yang diambil tanpa kebenaran untuk digunakan.well saya pernah terjumpa hasil foto saya dalam sebuah videoclip ciptaan sendiri yang dipublishkan diutube.




Apapun...itu semua antara kenangan-kenangan terindah bersama AKUNGANTARO.... dan, kalo akungantaro masih bernafas.... april lalu genaplah ia berusia 12 tahun.... satu kenangan terindah :)

10 comments:

Wilayah Sepet Kuku said...

-terkenang melayang jap ke daerah AKUNGANTARO-

Rindu akungantaro...rindu dengan pic katun taro yg hebakkk...rindu dgn picture2 tue semua..rindu serindu rindunya memori daun pisang...kerana AKUNGANTARO gaks lah...kawan dengan ameerTARO sampai skang, walau tak pnh jumpa dialam nyata...indah sungguh kenangan..

rindu daerah AKUNGANTARO...yelah..dulu tido ngan otomen...skang dah menginjak dewasa..terbang plak dgn SAYAPKECILKU...

senyummm eh TARO!...

meer miller said...

yup btol tue... kerana AKUNGANTARO jugak kita kenal kan alyn... wut a memori... :)

^OyiEn-o-fAraH^ said...

owhh...tak pernah tau ur blog before...
tau blog awk yg ini pun after click link kat blog monizam...
but macam awak gak, saya pon start jot down my story tahun 2006...(blog lama)tapi bukan geocities la..

sekrang pun dah jarang menulis seperti dulu2..

BTW, i like ur blog..nice!!

MM 2 OYIEN said...

thanx menjengah ke sini... :)

bakhtiar said...

Meer,
Saya cadangkan meer bukukan hasil karya2 meer yang terkandung dalam blog akungantaro dulu..
saya pasti orang yg pertama yg akan memiliki koleksi berharga meer tu...
kalu xda boleh kot dapatkan salinan dari budakistana tu..

Anonymous said...

perghhh... nama saya pun ada...sapa komen no 5 tuh meer?

bluehikari.com/nikki

meer miller to hilmy said...

ha satu lagi entry yg berjaya diperolehi... thanx hilmy... terharu ni T.T eheh!

kriesz said...

Dah lama saya tunggu meer taro bercerite..akhirnye...blog pertama yg saya baca..dan saya start suka lagu dari muse sebab akungantaro..

akan bookmark ini blog. :)..

Anonymous said...

alahmdulillah bertemu juga blog akungantqaro. selepas berhenti keje 2006, sy sudah tidak berblog lagi. dan 2010, kembali mencari akungantaro tetapi masalah seperti yang diberitahu. sakit hati betulla... tiba2 malam ni teringat akungantaro cuba search akhirnya ketemu juga. suka sangat. masa thn 2006 ada guna foto dari akungantaro tp dengan izinla... selamat bertemu kembali. miss u so much akungantaro!

Anonymous said...

SEMPAT BACA BLOG MEER DALAM GEOCITIES DULU..