Thursday, April 21, 2011

Char Koay Teow Penang

Setiap hari minggu saya memang sering ke k4, membeli barang-barang keperluan dapur.Ermm.... sejak saya berazam untuk kurang 'makan luar' alhamdulillah dapur saya semakin berasap...hehe

Berbanding pergi ke pasar basah, saya lebih gemar lagi pergi ke k4 atau Tecso..bukan apa, saya kurang gemar keadaan pasar yang tidak begitu indah dan berbau dan kotor... saya tak suka berjalan di lantai yang basah melekit dan berbau hanyir... erghhh!!

Saya sebenarnya bukan lah seorang pemakan sayur... tekak saya agak memilih sayur yang boleh untuk dimakan.Setakat ini sayur yang saya mampu makan cumalah kangkung.... lobak or sawi or bayam or apa jenis daun berwarna hijau lain tidak la mampu untuk saya jamah... teman saya bilang saya cerewet... saya rasa, itu bukan cerewet... itu menyenangkan.... bayangkan, kalo saya berkahwin... isteri saya tak perlu bersusah payah memerah orang berfikir nak memasak itu ini... cukup kalo sekali sekala disediakan kangkung goreng belacan jer.... haaa kan mudah tu... :P

Bab makan saya memang tidak cerewet, tapi saya ada banyak jenis makanan atau hidupan yang tekak saya tidak boleh menerimanya.Contohnya makanan laut, kalau dulu saya cuma makan ikan... dan ikan tu haruslah ikan yang kecil-kecil je... ikan-ikan besar memang saya tak boleh makan... dan ikan tu mestilah segar... kalo after goreng pun masih berbau hanyir... saya sanggup makan nasi berlaukkan telur je.

Sekarang, saya sudah mampu untuk makan udang dan jugak ketam dan juga sotong, tapi tekak saya masih belum boleh menerima makanan laut lain seperti segala jenis kerang-kerangan.... bayangkan sampai sekarang saya masih dok berimaginasi bagaimana orang mampu untuk memakan kerang rebus.Maunya saya muntah hijau kalau saya dipaksa makan kerang rebus.

See... ini bukan kategori cerewet kan? sangat mudah je selera saya... fevret saya pun cumalah sambal tumis ikan bilis... hahaha!! sangat simple kan?! :P

Hari minggu lalu sewaktu berjalan-jalan di bahagian basah k4, saya melihat 'segunung' cili hijau yang tersangatlah segarnya.Kehijauannya sangat memukau mata saya.... hingga memaksa kaki saya untuk menapak ke arahnya...huhu tanpa berbasa basi lagi saya pun membungkus dengan rakus.Pulang rumah, saya kembali berfikir apa yang perlu saya buat dengan cili hijau tersebut.Bukan sikit... disimpan je nanti rosak rugi je.Makanya sekonyong-konyong idea pun tercurah... huhu


Saya memang hantu jeruk.Apatah lagi kalo jeruk cabai.... perghh!! memang sodap! pepagi makan ngan nasi goreng pun tersangatlah gempaknya... dicampur skett dengan kicap.. walawei..mantobblah!

Semalam, pulang kerja meski tiada program bes di tv, saya merajinkan diri untuk memberasapkan dapur, huhu... tetiba saya teringin sangat nak buat char koay teow.Selama ni, setakat koay teow goreng biasa tu selalu la juga saya buat.

Nak buat char koay teow nie sebenarnya bukan mudah.Semuanya kena serba pantas.Tak boleh lengah-lengah.Lepas tue memasaknya pula harus dalam porsi satu orang makan.kalo buat banyak-banyak memang takkan menjadi.Memandangkan cumalah saya seorang yang akan membelasah char koay teow malam tadi, jadi senanglah kerja saya.Tak perlu ke pasar, sebab stok bahan memasak memang sudah tersedia dalam peti es....

Jadi berbekalkan pengamatan saya terhadap pakcik yang buat char koay teow kat food court seberang jaya tu... saya pun memulakan langkah untuk mencuba sendiri.Saya mempersiapkan semua kelengkapan supaya tidak kelam kabut nanti.

Dalam masa yang sangat pantas saya berjaya jugak menyiapkan char koay teow... dan char koay teow ni sangat sedap dimakan waktu panas-panas.... huhu walaupun mungkin tak sesedap kat kedai... tapi kiranya saya berbangga jugalah kerana buat pertama kali mencuba... fizikal masakan tu takder jauh beza sangat pun daripada kedai punya... syabas yer MM


Next time kita try resepi lain plak... :)


**CKT kalo makan dengan jeruk cabai pun memang sangat mantob! huhu


2 comments:

asma HazeLnut said...

boleh tak nak tau cara2 nak buatnye?bersama bahan2 nye??

Meer Miller said...

bahan nak buat char koay teow sgt simple... mcm kat pic2 kat disertakan tu..cuma sos dia je la kena beli.ada dijual kat kedai.tp kalo nak buat sendiri pun boleh je, ia cuma campuran sos tiram, kicap pekat, kicap cair, cili sos, garam, gula, ajinomoto dsb.... mix all together.letak sos ckoteow tu selepas masukkan udang, then baru masukkan koteownya... ;) slamat try eheh!