Sunday, November 23, 2014

BIHUN SUP KUAH LAKSA


Selalunya setiap hujung minggulah saya selalunya berangan-angan menjadi chef.Memasak apa saja yang terlintas kat fikiran.Menjadi atau tidak itu bukan ukuran... yang penting mengisi masa yang terluang dengan hal-hal yang berfaedah....

Bihun sup kuah laksa ini adalah kegemaran isteri saya.Laksa walaupun bukan makanan feveret saya, tapi tetap antara menu yang saya suka especially laksa air tangan kakak saya.Bagi saya laksa yang sedap, kesedapannya itu diukur daripada keenakkan kuah itu sendiri... tidak semestinya yang pekat itu sedap... dan tidak jugak bermakna yang cair itu kurang sedap... sebab di sinilah letaknya kehebatan tukang masak mengadunkan rasa sehingga orang yang makan tak ingat donia... haha

Secara jujurnya pertama kali saya membuat laksa adalah hampir 5 tahun lepas itu pun dengan bantuan sahabat yang agak hebat membuat laksa... kesedapan laksa itu masih terngiang-ngiang hingga sekarang... hehe.

Kali ini tanpa bantuan sahabat...saya menuju sendiri ke pasar membeli barang keperluan memasak.Hampir berputus asa mencari bunga kantan yang sangat susah untuk didapatkan...hati kembali berbunga kerana akhirnya terjumpa juga.Setelah ada bunga kantan baru bersemangat untuk membeli barang-barang lain.Saya beli


  • Bunga kantan
  • Daun kesum
  • Lobak masin
  • Daun sup
  • Daun bawang
  • Ikan kembung + sardin
  • Sebungkus Bihun
Oh ya, disebabkan namanya juga Bihun Sup Kuah Laksa, makanya sudah semestinya heronya adalah bihun... laksanya cuma terletak pada kuahnya sahaja...Bahan-bahan hiasan pun lebih kepada bahan untuk bihun sup... tapi ikut suka penggemarlah... nak masukkan apa pun takpa... takdak sapa nak marah pun aih!

Pukul 11.00am saya bermula dengan menyiang ikan.... dan saya akhiri dengan mencuci pinggan tepat pukul 1.00pm.Jangan tanya saya kenapa ambil masa terlalu lama.Sudah kebiasaan saya setelah selesai masak adalah mengemas dapur hingga bersih dan kemas.Setelah kemas baru mandi bersihkan diri dan kemudian baru boleh makan.Dan pukul 3.30pm baru saya dapat merasa resepi BSKL hasil air tangan 100% saya sendiri.Tanpa ada bantuan siapa-siapa.

Hahaha macam hebat je... BSKL je kot! tapi untuk first timer seperti saya bila dapat masak dan menjadi masakan tu of kos la rasa seronok.... 

So kalau jemu dengan laksa yang berurat besar dan susah untuk ditelan tu, bolehlah beralih kepada BSKL(bihun sup kuah laksa) rasanya lebih menarik... yang penting HO SEK! xoxo





2 comments:

Anonymous said...

Eh..meer dh kawin ke?bila? Congrats! =) dh lama tk ikut sejak akungantaro dh tkde..tk tau meer dh kawin

Anonymous said...

Rindu entry2 akungantaro...sapa peminat meer yg ada simpan cite2 akungantaro dlu? Sy nak plss...