Tuesday, November 4, 2014

RESEPI KUNG PAO CHICKEN


Saya tak pernah sharekan sebelum ini di sini bahawa semenjak setahun dua kebelakangan ini memasak adalah antara hobi atau minat terkini saya.Memasak juga bagi saya antara ruang untuk kita berekspressi dengan emosi...Menumpahkan seluruh rasa yang ada.Gembira.. sedih... stress dan segala macam perasaan.

Memasak antara ruang bagi saya melupakan segala rasa tidak menyenangkan yang bergayutan di fikiran.Bila kamu menumpahkan seluruh fokus maka kamu akan melupakan semua perasaan tidak enak yang ada.Trust Me!

Saya sebenarnya bukanlah pandai memasak....tapi saya minat dalam memasak.Minat dan Terrer adalah dua hal yang berbeza ok...Masak yang disusuli minat... adalah kepuasan yang susah nak xplain berbanding orang yang terrer memasak... Contohnya ibu-ibu atau isteri-isteri yang tugas harian mereka memasak di rumah...Mereka memang pakar dalam memasak...tapi di minda mereka memasak cumalah sebagai satu kewajipan dalam memenuhi tuntutan dalam kehidupan keluarga... jadi, tiada PASSION di situ... kita boleh lihat perbezaan orang yang sekadar TAHU memasak dan orang yang SUKA memasak!

Mungkin saya tergolong orang yang SUKA memasak.Tapi, alangkah bagusnya kalo kamu suami isteri yang punya minat yang sama... selain berkongsi resepi, boleh juga beradu minat di dapur... setiap hujung minggu mencuba berbagai-bagai resepi baru... tentu BestKAN? eheh

Mulai hari ini insyaallah, setiap kali saya turun ke dapur saya akan sharekan di sini apa menu pilihan saya.Mungkin bukan menu-menu terhebat... sebab saya masih dalam proses belajar and i'm pushing myself into this thing... well, we see how... hehe

Untuk hari ini saya nak sharekan menu simple tengahari saya.Resepi Kung Pao Chicken.

Nampak simple tapi rasanya memang sedap.Ini kali pertama saya mencuba masakan 'Chinese Style'

Resepinya adalah seperti foto di atas :)


No comments: