Monday, June 17, 2013

AKU DAN KEKUATAN


"Don't pray for life to be easy... but pray for yourself to be strong"

Dalam hidup, tiada jalan pintas untuk mengecap sesuatu rasa yang indah.Seperti mendaki gunung yang curam... untuk mendaki hingga kepuncak sememangnya payah... tapi untuk jatuh dan tersungkur memang mudah.... begitu keadaan andai bisa diibaratkan...

Untuk mengumpul sejumlah kekuatan dalam diri bukan hal yang bisa kamu bina dalam waktu sehari.... pengalaman hidup banyak membantu menentukan hala arah kita... sama ada menjadikan kamu tabah mendepani kehidupan... atau sebaliknya.

Saya sering memberitahu diri untuk selalu ingat akan semua kepayahan dan keperitan dan kepedihan yang saya lalui sejak dulu... mengingat untuk selalu menyedarkan bahawa saya harus menjadi kuat..

Tapi...

Terkadang kamu kuat.... tapi lingkungan kamu tidak mendukung... lalu menjadikan kamu sama seperti mereka-mereka.Saya selalu berusaha menyingkirkan manusia-manusia seperti itu dari kehidupan saya...kerana saya tahu... saya tidaklah sekuat mana... saya mudah menyerap energy 'negatif' dari lingkungan.

Jadinya saya sering mengimpikan sosok manusia yang mahu berusaha untuk menjadi kuat... agar bisa seiring saya untuk mendepani segala situasi.

Wujudkah sosok sebegitu?

Ah, tak perlu terlalu memikirkan hal itu... apa yang penting.... fikirkan bahawa di jalan-jalan mendatang masih banyak lagi hal yang menuntut kamu untuk kuat... 

Insyaallah... kita dikurniakan akal kan? fikirlah apa yang terbaik buat kamu.... 

No comments: