Wednesday, January 12, 2011

Haruan Oh Haruan

Petang semalam balik kerja saya ke pasar... tiba kat bahagian ikan...saya nampak ikan haruan... tiba-tiba rasa teringin plak...dah lama rasanya tak makan haruan.Kalau kat kampung, bila tiba musim ikan darat, selalu jer pergi tangkap ikan puyu, haruan, sepat di bendang.Tapi saya bukanlah penangkap yang cekap... badannya yang berlendir dan licin memang sukar untuk ditangkap.Tapi kisah menangkap ikan ni cerita waktu kecik-kecik lah... skang nie dah lama tak turun bendang... eheh!



Akibat rasa teringin, saya pun beli la seekor... ikan haruan yang dikeringkan lagi best sebenarnya kalo dibandingkan dengan yang hidup, tapi kat penang ni mana nak cari haruan kering... balik rumah, saya pun belasah la haruan tue... inilah first time saya siang ikan haruan... dan kali kedua siang ikan, sejak bertahun-tahun.Bagi saya nak buang perut ikan tue adalah hal yang boleh membuatkan saya rasa mual...apatah lagi tengok perut-perut ikan tu... keduanya ikan yang dibeli di pasar adalah ikan yang dah pun mati... so tak kisah sangat... masa kecik-kecik dulu waktu ikut ayah pergi tangkap ikan di bendang, bawak balik ikan yang hidup-hidup.Saya tengok mak saya pukul-pukul kepala ikan tu sampai ikan tue menggelupur sebelum terus memotong kepalanya.... sampai sekarang saya masih tak sampai hati nak pukul ikan macam tue... satu sebab kesian.... kedua sebab saya akan rasa mual lepas tue.... baek beli ikan dah siap siang kan? lagi senang...


Setelah selesai menggaramkunyitkan ikan haruan tersebut, tiba la masa untuk saya menggoreng ikan tersebut....pong! pong! pong! minyak meletop...! kelam kabut cari tudung periuk kaver muka!! maunya terkena minyak panas kang jatuhlah saham... hahaha!! sapa kata menggoreng ikan tue senang! payah wooo!! so kepada suami2 sila hargai isteri2 anda yang bersusah payah memasak untuk anda.... baru saya tau... memasak tue bukan senang rupanya...

Tadaaaaa!!! dah siap!! hahahaaa ini ikan ker apa nih! lancur lebur! adoilaaaa!! mau kalo ada bakal mak mertua tengok, agak-agaknya dia luluskan tak jadi calon menantu? haha! tapi kalo ada bakal mak mertua yang berfikiran positif.... dia mesti luluskan saya... nak tau sebabnya? sebab dia akan cakap... "bagus budak nie... kalo anak aku sakit ker bersalin ke nanti... boleh la dia tolong-tolong jugak kat dapur.... ringan tulang betul budak ni... walopun dah tak nampak rupa ikan, tapi nawaitu tu yang lebih penting" sekian kata-kata bakal mak mertua....hahah saya agak jer! :P

Lepas menggoreng, saya call mak kat kampung....mak gelak bila saya bitau abis kulit ikan melekat kat kuali.... dia kata awatla saya tak letak asam keping masa menggoreng tadi....-

Laaaaaaa~ mana la saya tau.....saya kan budak baru belajar... adess~

Haruan oh Haruan... nasibmu la haruan....

2 comments:

MonizaM said...

mak mertua kata lagi:
"harap2 dia ni boleh diharap. tak jadi macam haruan makan anak"

hehe

Meer Miller said...

Kita kena makan haruan... jgn biaq haruan makan kita... kes naya tue! haha