Friday, January 14, 2011

Melayang Bersama Angin


Sejak kecil saya sering bermimpikan untuk terbang, impikan untuk merasa bagaimanakah andai dapat berbaring di atas kepulan-kepulan awan...dan dari situ dapat melihat bumi.Satu sudut pandang yang pernah dirasai selama ini....
Sejak kecil saya memang kuat bermimpi.... saya bermimpikan tentang banyak hal.... merealitikan sesuatu yang sebenarnya fantasi... mengadakan sesuatu yang sebenarnya tiada....- itulah saya....sepertinya saya mempunyai atau bahasa paling tepat, dikurniakan satu kelebihan yang tiada pada orang lain... iaitu "berdaya imaginasi tahap tertinggi"... eheh! atau mungkin juga sebenarnya kerana saya selalu merasakan kehidupan kecil saya tidak terlalu indah seperti orang lain...
Dan mungkin kerana itu sebenarnya diam-diam tanpa sedar saya telah membina satu dunia yang hanya saya sendiri sahaja yang memahami... dunia yang saya rasakan cukup indah...-
Saya tidak tahu orang lain, tapi sejak dulu.... kalo saya lagi sedih, hal yang sering saya perbuat adalah sering mengimajinasikan diri terbang ke langit nan biru...hal itu bisa membuatkan perasaan saya senang.... meski tidak lama.. namun cukuplah sekadar membuatkan saya lupa pada apa yang tidak ingin saya ingati....
Saya kira hal itu hanya terhenti di zaman kecil... rupanya tanpa sedar saya membawa keindahan itu hingga ke hari ini, dan tanpa sedar juga saya turut terbawa sejumlah rasa sedih yang tak pernah bisa hilang sejak dulu hingga ke hari ini...-
Hingga ke saat ini pun saya masih lagi mengimpikan untuk mendepakan tangan membiarkan sang angin menampar wajah.... membiarkan pada akhirnya tubuh saya meringan dan akhirnya melayang bersama angin... terbang... biarlah entah ke mana... asal saya bisa melupakan hal-hal yang tidak ingin saya ingatkan lagi...-
Kemaren petang, sebelum pulang kerja, saya naik bangunan kerja di tingkat paling atas....waktu itu angin sangat kuat.... dari situ saya bisa lihat penang bridge.... dapat lihat laut yang sangat luas.... juga dapat lihat burung yang terbang bebas... juga dapat melihat sang mentari yang kemerahan ingin terbenam....dan akhirnya perlahan-lahan saya mendepakan tangan..... membiarkan angin kuat meniup-niup wajah..... saat memejamkan mata... sekali lagi saya berimajinasi sedang terbang...- melayang entah ke mana... -

No comments: