Tuesday, February 6, 2024

DAN WAKTU PUN BERLALU

 


Dalam hidup ini, antara sedar dan tidak...ada banyak yang telah kita tinggalkan jauh dibelakang seiring dengan berjalannya waktu. Ada hal yang kita pilih untuk meninggalkan dan ada juga yang harus ditinggalkan dan ada juga lagi yang tanpa sedar kita telah meninggalkannya tanpa membekas rasa di hati, itu lah kehidupan.

Kian kedepan perjalanan waktu ini, kian mencabar rupanya hal-hal yang harus kita hadapi, terasa betapa kerasnya hidup. Terasa betapa kadang kita lemah dan seperti tidak mampu untuk terus melangkah, tapi tanpa sedar juga kita sebenarnya masih kuat. Buktinya iya sampai saat ini kita masih bertahan dengan hidup, bukankah itu tandanya kita bukanlah selemah seperti yang ada difikiran? Mungkin kerana ada waktu kita dihadirkan dengan hal-hal yang memenatkan yang membutuhkan diri untuk berehat sejenak.

Ada orang yang terus berjalan ke hadapan tanpa mau langsung menoleh sedikit pun ke belakang. Membiarkan hal yang namanya kenangan itu tetap berlalu tanpa perlu untuk dikenang...

Tapi ada juga manusia (seperti aku contohnya) yang sesekali (kerap juga) menoleh dan merindui kehidupan yang lalu, kenangan yang lalu... menoleh dan merasa rindu, tapi dalam satu-satu keadaan bukan merasa untuk kembali, tapi cukup hanya merindukan.

Cukup seketika mengenang, dan tidak membiarkan diri terlarut-larut dalam emosi yang berkepanjangan. Harusnya tiada apa yang perlu diubah kerana itu semuanya lah telah membentuk siapa diri kita di saat ini.Tiada yang salah kerana itulah aturan Tuhan... kita hanya jalaninya saja.

Cuma sesekali bila rasa kesunyian itu datang, aku teringatkan arwah mak dan ayah... segunung rasa rindu yang takkan mampu digantikan meski dengan apa sekalipun.And for those who know me in person, aku memang jarang sekali bercakap atau bercerita abt my parents... i kept all those feeling inside me, terasa seperti ada batu yang tersangkut di kerongkongan menghalang diri untuk terus berbicara. Lalu yang hadir cumalah segugus air bening yang menitis dari satu sudut dan meleleh hingga menitik.

Arghhhh rindu mereka sangat-sangat! 


No comments: