Wednesday, October 1, 2014

SUARA, RASA DAN KATA

Andai kita tidak punya sesuatu kata yang menyeronokkan (utk diri dan orang lain) alangkah lebih baik andai kita berdiam... itu lebih baik dari kita mengeluarkan sebarang kata yang akhirnya boleh menjadi hal yang tidak menyeronokkan.

Kadang sebelum kita mengeluarkan bicara sebolehnya gunakan kewajaran dan akal untuk memastikan apa yang kita perkatakan itu tidak mempunyai dua maksud atau senang untuk orang lain salah tafsir.... tak perlu marah atau mengeluarkan kata-kata yang kesat... kata-kata manis pun boleh menjadi sindiran yang sangat menyakitkan...

Saya sering mengingatkan diri untuk selalu berbicara baik dengan sesiapa saja...Cuma jangan berbicara dengan saya sesuatu yang saya tidak suka atau memperkatakan sesuatu yang kamu rasa wajar untuk kamu tapi sangat menyakitkan bagi pendengaran saya...Maka saya akan mengeluarkan semua kata-kata kurang enak... seandainya kamu cuba dan mahu belajar memahami saya kamu pasti mengerti dimana kelebihan dan kelemahan saya....

Tapi saya tidak akan memaksa untuk kamu atau sesiapa saja untuk menurut kehendak saya... tidak perlu... cukup sekadar untuk memahami itu sudah memadai.

Tapi hujung-hujungnya saya sedar bahawa manusia yang lebih memahami diri itu adalah diri sendiri...Jangan terlalu berharap orang untuk memahami kita walaupun kita cuba belajar memahami orang lain.. sebab ada kata-kata hikmat menyebut... memberi tidak semestinya akan mendapat balik pulangan... 

Mengharap kadang menyakitkan... 

Mungkin diam lebih menyenangkan...

Mungkin... mungkin

No comments: