Friday, October 3, 2014

SAYAP TERLUKA




Aku jenis manusia yang menyimpan rasa luka dengan sangat lama, terkadang bernanah dan berulat-ulat tanpa ada siapa yang sedar.... Kalau dulu aku sering membiarkan diri hanyut dalam dunia sendiri yang aku sendiri tidak pernah cuba bangun untuk belajar mengubati diri...

Betapa kian hari berlalu hanya diri aku sendiri yang mengerti bagaimana aku bangun dari rasa jatuh yang sekian lama membelenggu kaki.Mengadap dan mendepani semua rasa tanpa dipapah walau sebatang tongkat sekalipun.... berdiri dengan sendiri.... sukar dan payah dan sakitnya hanya aku yang mengerti...

Lalu bila ada yang berkata bahawa seperti tiada apa perubahan... ia menambahkan lagi sakit yang sudah sedia ada... aku kira seseorang manusia itu harus melalui sendiri fasa-fasa sedemikian untuk lebih mengerti perasaan orang lain...

Mungkin kamu atau sesiapa saja tidak sedar atau mungkin tak mengambil endah atau tidak pernah faham bahawa setiap hari yang berlalu aku cuba belajar menjadi manusia yang positif... yang kuat...

Tapi hakikatnya aku juga seperti manusia biasa yang selalu inginkan sokongan waktu jatuh.

Kalau orang lebih memilih untuk melihat saya jatuh dan mempersoalkan kenapa saya jatuh... apa yang boleh saya buat...

Sedangkan saat itu yang satu hal yang paling saya perlukan adalah orang yang datang dan memeluk saya lalu membisikkan kata-kata semangat yang bisa menyembuhkan luka saya...

Tapi tak mengapa... selama hidup ini pun saya tak mengharap sangat...bukan menafikan... tapi saya tahu tidak semua manusia mengerti apa yang kita rasa...

Semoga kekuatan selalu ada dalam diri untuk menempuh kehidupan....


2 comments:

RAWNA said...

amin..

Anonymous said...

bersabar lah...yang kita Nampak indah dimata tak semestinya indah pada pemiliknya. Mereka juga sama seperti kita, mengusung perih seperti kita.

Semoga baik-baik aja.