Friday, July 26, 2013

Aku dan Sebuah Rasa

"maturity is not when we start speaking big things. It is when we start understanding 

small things"


Ada ketika kita slalu merasakan bahwa kita sudah terlalu mengenal akan semua hal.
Padahal diawalinya dengan sedikit percobaan saja kita sudah mula sedikit goyah.
Lalu apa yg membuat kamu meletak keyakinan yang terlalu tinggi terhadap diri?

...bahawa kamu mampu menjadi yang terbaik di antara terbaik?
...bahawa kamu bisa menjadi sesempurna manusia mungkin?
...bahawa kamu itu sosoknya manusia yang cengeng dengan keadaan?
...yang sering membutuhkan perhatian? 
...yang sering merasakan setiap apa yang orang lain lakukan ada sahaja yang tidak mengena di mata kamu?
itu kah? 
itu kah?

bukankah lebih indah andai kita jalani hidup itu apa adanya....
untuk apa kamu terlalu berusaha untuk terlihat sempurna...?
MANA MUNGKIN bisa terwujud sosok sempurna diantara kita umat manusia... 
dan aku sendiri pun tidak membutuhkan sesuatu yang sempurna untuk menikmati bahagia.

Yang aku butuhkan hanyalah sebuah rasa... 
sebuah pertimbangan yang sama... 
dan sebuah nilai 'understanding'...

untuk aku lebih terbuka menjadi diriku sendiri...
untuk aku lebih menghargai sesuatu dengan nilai rasaku sendiri
untuk aku lebih melakukan sesuatu tanpa melibatkan keterpaksaan...

jalanan masih jauh....
alam masih luas...

langit tetap membiru...
hujan tetap mengalir...

dan petir masih bisa sesekali menyambar...

dan aku...?? masih setia memerhati panorama alam, mengamati dan menyemat di dalam hati untuk dijadikan penawar andai kesakitan melanda diri...

No comments: