Wednesday, September 21, 2011

Bulan Ditutup Awan

Bulan DiTutup Awan
by Rokiah Wanda

wahai janji setia sudah diucapkan
aduh kata bersumpah telah kupadukan
kini engkau pergi jauh membawa diri
tinggal daku seorang dalam sunyi sepi

nun bulan ditutup awan
terkenang hati bertambah rawan
wahai jikalau kutahu janjimu palsu
tentu tidakku turut sedari dahulu


+++

Jangan tanya saya lagu melayu apa yang tengah 'in' sekarang ni sebab sebenarnya sudah lama saya tidak mendengar radio(dalam ertikata buka radio dan mendengar) kali terakhir saya mendengar radio kalo tak silap sekitar tahun 2003.Which is sudah lebih 8 tahun pun...

Sekarang ni kalau mendengar radio pun cuma sewaktu dalam kereta waktu keluar jalan-jalan bersama teman.. waktu itulah saya baru berkesempatan mendengar radio.Itupun setiap kali mendengar, sudah tentu SINAR.FM yang mana sudah tentu menyiarkan lagu-lagu lama.Saya memang peminat lagu lama...walaupun kadang saya tak kenal siapa pun penyanyinya, tapi saya tetap dapat 'feel' lagu tersebut... betullah kata orang, lagu dulu-dulu ada JIWA.

Hari sabtu lalu sewaktu berjalan-jalan ke Tanjung Dawai, di dalam kereta saya bermain-main dengan radio, mencari frekuensi SINAR.FM...tiba-tiba saya terdengar satu lagu best kat KLASIK NASIONAL... lagu bertajuk Bulan Ditutup Awan daripada Rokiah Wandah....Alamakkk sedap giler lagunya....-membuai-buai je perasaan mendengar... terus saya bukak tingkap kereta dan membiarkan angin meniup-niup muka sambil feeling-feeling seorang perindu... haha!!

Dan tadi apabila teringat kembali lagu tu, terus saya google mencari MP3nya... alhamdulillah ketemu juga akhirnya.

**Saya sekarang gila melayan lagu-lagu russia dan ukrain.Dah lama, since november last year.So sekarang memang dah kurang layan lagu thai dan indo... bila pikir-pikir kembali saya rasa semuanya seperti bermusim kot..

Waktu sekolah dulu, saya sangat2 gilakan lagu cina, kantonis terutamanya.... kemudian tak lama selepas itu bertukar kepada lagu thai.... kemudian korea/jepun.... kemudian lagu-lagu filipina, kemudian arab,tp sekejap je.Kemudian balik kepada thai/indo...dan kini ukrain dan russia pulak.... citarasa manusia laen-laen... itu sudah pasti.Musik tu universal kan? rugilah kalo lagu yang sedap tapi hanya disebabkan bahasa yang tidak kita fahami terus kita anggap lagu tu tak bes! google translation ada... so dun weri :)

Okeylah guyz.. nak sambung nyanyi lagu BULAN DITUTUP AWAN jap.... lalala alalal alalal lalala

5 comments:

$H said...

suka gak lagu tu..versi yuna punya tak best...

MM said...

the original bes kan?! ;)

Ad Rifza said...

Bulan ditutupi awan tu waktu bila eh?malam laa ada bulankan?hehe..

^pARi-pARi^ said...

ehh..kebetulan lak...
ngah dengar lagu tuh gakk..

MM said...

ad :
siang pun ada bulan jgk... tp bulan dikala malam lagi cantek... huhu

farah :
bes kan lagu nie? huhu ;)