Wednesday, April 11, 2012

Tsunami Di Aceh

11 April 2012 Malaysia bercuti umum sempena pertabalan Agong.Meski cuti umum, namun seperti biasa saya harus juga ke pejabat.Memandangkan (selalu) ada kerja yang harus diberesin.Beginilah rutin kehidupan saya, beberapa bulan ini... kerja...kerja...dan kerja.... sangat meletihkan... sehinggakan masa untuk diri sendiri pun semakin hilang... :(

Bangun seawal pagi mencuci stok baju seminggu yang terperuk di bakul baju.Mujurlah menggunakan mesin basuh.Kalau mengharapkan kudrat tangan, dah tak kuasa dah.... pheew! settle mencuci baju sempat berkemas rumah... kemudian kuar bersarapan pagi sebelum MELANGKAH GAGAH (baca : malas) ke pejabat.

Selesai kerja, petang tadi saya menuju ke Megamall, sekadar mencuci mata dan menenangkan minda dengan 'window shopin'.Leka berjalan sambil menjilat chocotop saya melihat orang ramai berpusu-pusu keluar dari mall...Saya sedikit kebingungan.Langsung bertanya kepada teman apa yang berlaku, saya turut berlari keluar melihat kebanyakan orang mendongak melihat bangunan.Saya pikir ada orang sedang cuba terjun bangunan a.k.a bunuh diri... haishhh!!

Setelah selesai menyoal siasat, rupanya berlaku gegeran gempa bumi.Betul-betul saya tak dapat rasa waktu tu...Jalan waktu itu memang sesak la dengan kereta yang berasak-asak cuba keluar.Mujurlah saya cuma bermotor....senang je mencilok kiri dan kanan jalan sambil feeling-feeling mat rempit...hehe!

Sampai di rumah saya terus menghubungi kampung bertanyakan khabar gempa.Suara ayah sayup-sayup di corong... alhamdulillah family di kampung semua baek-baek belaka.Gegaran turut di rasai sampai ke Kubang Nipah...

Sewaktu gegeran susulan berlaku, saya sedang asyik menonton tv.Agak kuat juga saya rasakan waktu itu gegarannya.Saya lihat baju yang tergantung di ampaian bergoyang-goyang...Gusar dengan keadaan itu terus saya mencapai baju dan berlari-lari kecil turun ke bawah bersama-sama kengkawan yang laen....Belum sempat mencecah tanah, gegaran tersebut sudah pun berhenti.

Saya sebenarnya masih teringat lagi gegaran 2004 yang saya rasai waktu tinggal di RPP.Itulah pertama kali saya merasa gegaran.Agak kuat dan lama....

Moga teman-teman di Aceh sana sentiasa dalam lindungan Allah.... Juga kepada pelajar-pelajar malaysia.... Aminn....-

2 comments:

Ratno Wistu said...

:)

rudy bluehikari said...

Menakutkan kan? Di jepang dahulu sudah alah bisa tegal biasa. Alhamdulillah di Acheh kelamrin x terjadi apa-apa. Kalau tidak, saya harus terbang membuat rescue anak2 Malaysia yang ada 206 orang semuanya. Alhamdulillah semua selamat.