Tuesday, August 17, 2010

Sepi Itu Indah?!


izinkan kujemput senja
yang tersangkut di cakerawala
untuk kutulis ke dalam untaian aksara

dan biarkan malam tak kunjung datang
hingga tak ada satupun bulan atau bintang
yang dapat menghalangi cahaya senja
jatuh menerpa dasar paling rahasia

yang darinya aku mengenal perbedaan
antara kehilangan dan kedukaan
di sepanjang lorong kesunyian

sekuntum senja itu
kerap menjadi lentera yang mengendarai waktu
demi waktu menemaniku mengeja jalan hidupku

wahai senja sederhana penuh warna
hatimu telah menjadi sebatang pena
diantara jemari suasana

Sepi itu indah? Di mana agaknya letak keindahan dalam rasa sepi itu? Yang aku tahu, telah banyak aku menyaksikan bahawa sepi itu sering membunuh jiwa.Membawa manusia itu larut sendiri dalam kesedihan yang seperti tiada hujungnya.

Sepi itu tidak bisa dilihat… ia cuma bisa dirasai.Terkadang dalam keriuhan pun kita masih bisa merasai rasa sepi.Itu yang selalu terjadi bila logik akal enggan berkompromi dengan tuntutan hati.Makanya kita akan dipisahkan sebentar dari dunia nyata.Tenggelam dan hanyut dalam dunia ciptaan sendiri….-

Kau, aku.. kita semua pernah melalui fasa-fasa sepi dalam kehidupan.Tipulah andai tiada seorang pun tidak pernah merasainya.Cuma bezanya adalah pada cara kita menghadapi rasa sepi itu.

Jadi, andai kau tanyakan pada aku, apa benarkah SEPI ITU INDAH? Maka aku hanya akan berkata :

“Sepi itu akan menjadi indah hanya pada saat kau betul-betul menyedari bahawa diantara lautan rasa sepi itu akan terselit satu keindahan yang perlu kau fahami betul-betul.Dan apabila kau sudah fahami betul-betul… keindahan itu akan kau dapatkan….

KEKUATAN ... itulah keindahan daripada rasa sepi itu”

Buat mereka yang masih memiliki rasa sepi itu, yakinlah KEINDAHAN itu selalu ada…Cuma kau perlu menerokainya… dapatkan ia, dan jangan biarkan sepi itu melarutkan kau dalam kesedihan yang tak berpenghujung.-

Untuk KAMU juga sahabatku ( iya, aku maksudkan kamu!)

1 comment:

@xiM said...

untuk aku ker??hehehee

yer betul

SEPI ITU INDAH..

setuju sesangat!!