Tuesday, May 4, 2021

BUBUR LAMBUK 2 BUNGKUS


Assalamualaikum, apa khabar korang?

Sedar tak sedar ramadhan 2021 sudah pun masuk hari yang ke 22, lamanya sudah saya tidak menjengah ke sini. Bukan lupa tapi malas barangkali...eheh! ni bila dah jenguk kembali ada lah sikit pembersihan semak samun yang lama dah tak saya bersihkan. Ubah sikit itu dan ini.

Oh ya, sebenarnya sejak tahun lepas saya tak berpeluang merasa bubur lambuk seperti kebiasaan tahun-tahun sebelum ni, maklumlah sejak dunia dilanda covid-19 ni segalanya terbatas.Kalau dulu setiap kali tibanya ramadhan masjid perai selalu menyediakan bubur lambuk untuk orang ramai.Saya pun sekali sekali ada juga ke sana mengambil. Tapi tahun ni masjid perai dalam proses pengubahsuaian.So tahun ni memang takda penyediaan bubur lambuk. Tapi hari ni tempat kerja saya buat gotong royong menyediakan bubur lambuk.Alhamdulillah tahun ni merasa jugak la.


Bukan apa, bubur lambuk kan sinonim dengan bulan ramadhan, bila takda tu rasa macam tak lengkap plak. Tempat korang macam mana? Bazar ramadhan kat seberang jaya pun terpaksa ditutup sejak 1 mei lalu disebabkan kebarangkalian jangkitan covid tinggi katanya, tapi saya okey je sebab since ramadhan pertama pun saya memang tak pernah keluar membeli juadah berbuka pun.Masak sendiri je. tapi tahun ni sama seperti tahun lepas, takdela beria-ria masak juadah gempak...kalau dulu ye la sebab nak post kat instagram lah kat facebook lah... tapi since tahun lepas saya bersederhana je la.Lagipun berazam nak kurus sket, kalo beria masak kang ke laut lepas la diet saya. Hopefully by end of ramadhan ni turun la kot 3,4 kilo.... harapnya lah. Tapi sampai hari ni belum lagi pi timbang berat. Tapi ada la rasa susut sikit. Hahahaha ayat penyedap hati.


Zakat fitrah pun alhamdulillah dah selesai bayar untuk tahun ni. RM7.00X4 ORANG. Korang camna? dah settle blom? jangan tunggu hujung-hujung nanti lupa. Okeylah esok kalo rajin saya menulis lagi. Kalau tak, jumpa lagi tahun depan. Hahahahaha jaga diri korang ok...

No comments: