Thursday, January 2, 2014

BERDENGKUR

Seingat saya, saya tidak pernah mengalami masalah berdengkur sewaktu tidur.... iya, waktu itu saiz badan kurus...kini bila saiz badan naik... bila ada yang menegur saya berdengkur dan kemudian saya sendiri yang menyedari bahawa saya memang mengalami masalah berdengkur dalam tidur.

Saya tahu, dengkuran bukan sahaja tidak bagus untuk kesihatan tapi juga boleh mengganggu tidur orang lain.

Kesan dengkuran bagi individu :

-badan terasa lesu
-rasa sangat mengantuk
-dengkuran terganggu
-insiden tercekik ditengah malam (tidak cukup oksigen)
-tidur tidak lena
-nokturia(kerap kencing malam )
-tidak boleh menumpukan fikiran
-mengalami msalah daya ingatan
-kemurungan
-mudah terganggu
-keinginan seksual menurun
-boleh menggangu kualiti tidur dan hidup orang lain keran terganggu oleh dengkuran kuat.


Ini antara sebahagian kesan akibat permasalahan dengkuran.Patutlah saya sering merasa letih.Cepat beremosi... fokus pada kerja dan kehidupan terganggu... 

Sempena dengan datangnya tahun baru 2014... saya akan cuba berazam untuk turunkan berat badan.Semoga saya dapat jalani kehidupan yang sihat.

Chayok MM

No comments: