Wednesday, June 15, 2011

Burung Yang Kembali Ke Sarang part 2


Dua minggu lalu my family datang ke rumah.... FOR THE FIRST TIME!

Saya rasa sangat seronok bila all my family members dapat tengok the other side of me.Saya bukan mengharapkan pujian untuk mereka katakan rumah saya cantik.... tapi paling mengembirakan buat saya bila akhirnya mak menyedari bahawa saya semakin banyak berubah... of kos la ke arah yang semakin baek.Dari seorang yang malas kepada seorang yang rajin, daripada seorang yang dahulunya sering bikin sepah kini menjadi seorang yang sangat pembersih...hehe!

Untuk seorang anak, apalah sangat yang diharapkan untuk didengar daripada orang tua... cukuplah sekadar mereka beritahu bahawa mereka tumpang hepi buat kita~ wink!


Tapi, mak langsung menasihati saya saat saya memberitahu masih ada banyak barang dan keperluan untuk saya tambah dalam rumah.Mak beritahu tak perlu membazir duit... mak minta saya menyimpan untuk hal yang lagi penting...APALAGI!! kawen larr!! saya sengih jaaa~

Akak pun tiba-tiba turut menyampuk... "haa btol tu, kalo hang dah beli semua benda, nanti bini hang masuk cuci kaki je laaaa...tak aci la lagu tue! hidup sama-sama... patut kongsi sama-sama.. baru adil!"

Tudiaaaa~ skali kena syarahan la pulak... huhu! btol juga kata my sis tue... tapi, kalo berumahtanggan itukan sudah menjadi tanggungjawab suami untuk menyediakan semua itu kan? TAPI rasa saya alangkah bagusnya kalau isteri pun ada inisiatif untuk bersama-sama suami dalam hal ni.Perkahwinan itu kan dalam erti kata lain adalah PERKONGSIAN HIDUP.Sepatutnya berkongsi la kan? am i right about dis? errkkk!! pendapat masing-masing la kan? eheh!


Sebenarnya saya cuba menghindar tanggapan 'typical rumah bujang' yang sering melekat difikiran orang.Tanggapan bahawa rumah bujang hanya ada sebiji tilam dan bantal busuk beserta sehelai tikar sudah tidak boleh digunapakai lagik.... orang bujang sekarang pun sudah punya citarasa sendiri dalam mendeko-deko rumah.Tak perlu secara berlebihan... ikut kemampuan dan keinginan lah.... tak perlu barang-barang mahal andai kita tahu mix and match itu sudah memadai kot bagi saya.

Apatah lagi saya plak jenis 'home type person'. Of kos saya inginkan sebuah rumah (walopun kecik) sentiasa kemas dan ada semua keperluan.Bagaimana saya ingin menghabiskan masa di rumah seandainya rumah berselerak dan tidak terjaga.Dan kerana hal itu juga lah saya memilih untuk tidak lagi mempunya housemate.Biarlah saya tinggal sendirian.Itu lebih menyenangkan.

BOSAN?!

Taklah... saya rasa okey je... apa yang bosan pulak.Paling penting ada privacy buat kita.Lagipun saya sudah serik berkongsi rumah.Lebih banyak keburukan daripada kebaikan.Dan saya bercakap ni based on my previous xperience lah... waktu saya tinggal di RKPP saya pernah ada housemate yang sangat pengotor... guna barang-barang saya tanpa kebenaran.... dah tu tak pernah nak 'top up' bila barang dah habis... sangat sakit hati ok! bila dia pindah.... masuk pulak housemate baru lelaki yang sebenarnya tak nampak sangat macam lelaki.Mulanya saya ingatkan oklah... sebab orang-orang jenis macam nie dorang bab-bab kebersihan ni lebih detail skett... rupanya salah perkiraan saya.... SAMA jugak dengan ex-ex housemate yang terdahulu.

Mungkin sejak 12 tahun lalu saya agak tidak bernasib baek kot dalam memiliki housemate seperti yang saya harapkan.Kenapa saya katakan tidak bernasib baek? sebab pernah di sebelah rumah saya di RKPP dulu ada sekumpulan budak-budak bujang yang menyewa di situ.Saya tengok dorang idop dalam satu rumah ok je... boleh pulak bila tiba hari cuti sama-sama kumpul kat depan rumah bersihkan rumah..... ermmmm.... saya ada juga memikirkan kalo-kalo saya yang menjadi punca pada hal-hal sebegitu.... tapi sumpah saya tak jumpa kat mana silapnya... saya anggap itu semua bukan rezeki saya kot...eheh

Tadaaa!!! ini bilik yang saya siapkan kalo-kalao ada teman yang ingin datang bermalam.Sangat simple kan? eheh! Actually saya baru siapkan bilik nie pada awal bulan mei lalu, itupun setelah housemate merangkap opismate berpindah bulan lalu.Sebelum ni saya tak dapat buat apa-apa kerana bilik ni penuh dengan barang-barang orang.So sekarang saya sudak memiliki hak 100% untuk mencantikkan bilik nie.


Ehem.....Ini kamar pemilik rumah....tudiaaa sempoi gilaaa kan!! sangat simple~ jangan tanya pasal katil ye... saya memang tak suka katil.Konon pada mulanya saya nak buat ala-ala japanese style lah.. huhu... last-last jadi la style suka suki! paling saya suka bila tutup tingkap dengan langsir dan bilik ni menjadi gelap... warnanya memang membuatkan mata saya cepat mengantuk... disebabkan ruang bilik ini sangat terhad... takperlu kot meletak terlalu banyak barang... nanti sempit a.k.a nampak serabut plak.


So dats all for now.... end of cerita ceriti tentang burung yang kembali ke sarang.... dan saya rasa... burung tu semakin hepi dengan sarangnya kini....


Cuma buat masa ni, dia masih sendiri di dalam sarang.... siapa tahu kan... sedikit waktu lagi... dia akan kembali mempunyai pasangan burung... yang pasti bukan burung yang hanya setakat mejadi 'housemate'.... tapi,


SOULMATE!

2 comments:

Wilayah Sepet Kuku said...

cantiklah umah ameer...saya pun tak serajin ameer...saya pompuan..ishh!!...mcm tercabar plak dgn entry nie..uhukkk!..

meer miller said...

tengkiu alyn...kalerful kan? hahaha ngee~ nak kata rajin tu tak laa jgk.... malas jgk kengkadang... tp sebab tak suka umah selerak... mau tak mau kena motivate diri jugakla supaya ringan tulang.