Thursday, January 27, 2011

Belon-Belon Cinta



"....... cinta itu ibarat belon, ditup kembanglah ia.... diisi gas terapung juga... dipicit-picit terasa kenyal.... bila ditusuk terus pecah! KABABOOM!...." - meer miller

Monday, January 24, 2011

First Love - Flipped


Saat orang sibuk bercerita tentang filem KHURAFAT yang ternyata memang khurafat setelah menontonnya, saya langsung tak berminat untuk mengulas cerita yang pada saya langsung tak meresahkan saya... apatah lagi untuk merasa ketakutan atau kengerian saat menontonnya.

Saya lebih berminat untuk berkongsi filem bertajuk FLIPPED dengan semua... tiada perbandingan sebenarnya antara filem ini dengan filem KHURAFAT. Kerana ia adalah 2 genre filem yang berbeza sama sekali.

Keinginan pertama yang membuat saya hati saya meronta-ronta untuk memiliki dvd ini adalah kerana posternya.Sangat indah.Tanpa berfikir panjang saya terus mendapatkan filem ini.Cuti hujung minggu akan saya habiskan menonton beberapa keping dvd yang masih belum berkesempatan untuk saya lihat.Namun yang pastinya FLIPPED menjadi pilihan pertama.
Sebelum menonton filem ini, kalau ada yang bertanyakan kepada saya apakah filem 'cinta pertama' yang bisa mengusik perasaan saya saat menontonnya, saya akan bilang sebuah filem dari thailand yang bertajuk FAEN CHAN.Namun setelah menonton FLIPPED, saya akan bilang filem ini juga termasuk dalam kategori filem 'cinta pertama' pilihan saya.
Flipped adalah kisah yang sangat simple... tidak meleret-leret.Penceritaan yang sangat luhur dan jujur.Pembikinannya tidak dibuat berlebihan...ia kelihatan sangat sederhana namun meninggalkan kesan saat menontonnya.
Cerita ini bermula apabila keluarga Bryce Loski berpindah ke kawasan pinggir bandar dimana rumahnya berjiran dengan Juli Baker.Dan buat pertama kalinya pada usia 7 tahun mereka berdua dipertemukan.Permulaan pertemuan yang sebenarnya kurang menyenangkan buat Bryce kerana dia merasakan bahawa juli adalah seorang budak perempuan yang aneh.
Sejak kecil, dihadapan rumah Juli ada sebatang pokok yang rendang (sycamore tree).Dan Juli akan menghabiskan waktu-waktunya di atas pokok itu.Melihat matahari terbenam... melihat pemandangan yang tak boleh dilihat dari tempat lain.Kadang-kadang dia akan bercakap sendirian... hal-hal beginilah yang sering membuatkan dia dipulaukan orang teman-teman sebaya yang menganggap dia kurang waras.

Hal yang sangat menyentuh perasaan saya dalam filem ini adalah saat sycamore tree ingin ditebang.Juli meminta teman-temannya untuk menolongnya mempertahankan pokok itu, namun tiada siapa mengendahkan tangisan Juli...termasuklah Bryce... dan akhirnya pokok itu ditebang.... sebagai tanda ingatan, ayahnya menghadiahkan sebuah lukisan yang dilukisnya sendiri.Dan lukisan itu Juli gantungkan dibiliknya..dan setiap saat dia memandang lukisan itu dengan perasaan sayu...itu adalah lukisan pokok sycamore.

Ada dua hal penting dalam hidup juli... Bryce dan juga Sycamore Tree....

Saya suka dengan cara Juli cuba mendekati Bryce.Pelbagai cara dia lakukan namun tidak diendahkan Bryce.Hinggalah akhirnya Juli seperti berputus asa dan akhirnya cuba menjauhi Bryce... keadaan itu akhirnya mencetuskan bibit-bibit rindu pada Bryce...... dia berasa janggal melewati hari-hari tanpa diganggu Juli... sejak itu dia mula melakukan berbagai cara untuk menarik perhatian Juli, namun Juli tidak lagi mengendahkan Bryce....

Pengakhiran cerita ini.. Sycamore Tree akhirnya menjadi penyatu mereka kembali....

Benarlah kata orang-orang...cinta pertama sukar untuk dilupa... mungkin ada benarnya.

++ saya ingin sangat sycamore tree tu... nak tanam kat kampung saya... part sycamore tree ditebang tue memang betul2 menyentuh perasaan saya.Hal ini langsung membuatkan saya teringat kes merajuk 5 bulan saya tak balik kampung kerana pokok 'Belaian Jiwa' saya kena tebang.Bukan satu, tapi 5 batang... walaupun dah hampir setahun berlalu... sampai sekarang saya masih tak boleh lupa...- marah saya masih ada! (sila google sycamore tree)

Sunday, January 23, 2011

Tararam Pam Pam


Kisah ini sebenarnya sudah beberapa hari terkebelakang...tapi sebentar tadi waktu lagi melihat-lihat koleksi foto, terjumpa beberapa keping foto yang sebenarnya saya plan nak letak di sini... namun terlupa disebabkan banyak hal.Jadi sementara masih ingat... baek saya letakkan sekarang....- ngee~



Ermmm... makasih buat pengirim tersayang.... peti es saya sudah nampak cantek sekarang..... :) apapun saya nak tabik springla kepada kekreatifan tuan pengirim membalut kotak tersebut.Berpeluh jugak la saya cuba membukanya.... tersaaaaangatlah sukarnya... sangat mencabar!Pheewww!! ahaks!

Tuesday, January 18, 2011

Aku Dan Senja


....biarkan kunikmati kerinduan ini
seperti debu yang tak pernah bertanya
kemana ia akan pergi dibawa angin...
...biarkan damai menyapa jiwa yang luka
saat mentari seakan kian sembunyi
menabur mimpi di hati yang tak lagi bernyanyi....

Monday, January 17, 2011

Ada Aku Diantaranya


Ada yang bilang, andai kita tidak bisa mendapatkan apa yang kita suka... makanya kita harus belajar untuk suka apa yang kita dapatkan... kedengarannya simple tapi apakah kita siap menerimanya tanpa ada persoalan?

"Belajar untuk suka apa yang kita dapatkan?" andai kita tidak ingin untuk suka? apa itu layak dibilang mengingkar aturan alam? bukankah manusia itu punya hak menyusun atur setiap keinginan? meskipun ujung-ujungnya yang menentukan semuanya adalah yang Di atas sana...- palingan kita usaha..... nah ternyata andai keberuntungan itu tidak ada dipihak kita.... ya terima aja! kenapa harus menyulitkan setiap hal...iya kan?

....dan buat waktu ini, saya lebih memilih untuk berada diantaranya... melihat dan menilai apa sebenarnya yang saya inginkan...-

Friday, January 14, 2011

Melayang Bersama Angin


Sejak kecil saya sering bermimpikan untuk terbang, impikan untuk merasa bagaimanakah andai dapat berbaring di atas kepulan-kepulan awan...dan dari situ dapat melihat bumi.Satu sudut pandang yang pernah dirasai selama ini....
Sejak kecil saya memang kuat bermimpi.... saya bermimpikan tentang banyak hal.... merealitikan sesuatu yang sebenarnya fantasi... mengadakan sesuatu yang sebenarnya tiada....- itulah saya....sepertinya saya mempunyai atau bahasa paling tepat, dikurniakan satu kelebihan yang tiada pada orang lain... iaitu "berdaya imaginasi tahap tertinggi"... eheh! atau mungkin juga sebenarnya kerana saya selalu merasakan kehidupan kecil saya tidak terlalu indah seperti orang lain...
Dan mungkin kerana itu sebenarnya diam-diam tanpa sedar saya telah membina satu dunia yang hanya saya sendiri sahaja yang memahami... dunia yang saya rasakan cukup indah...-
Saya tidak tahu orang lain, tapi sejak dulu.... kalo saya lagi sedih, hal yang sering saya perbuat adalah sering mengimajinasikan diri terbang ke langit nan biru...hal itu bisa membuatkan perasaan saya senang.... meski tidak lama.. namun cukuplah sekadar membuatkan saya lupa pada apa yang tidak ingin saya ingati....
Saya kira hal itu hanya terhenti di zaman kecil... rupanya tanpa sedar saya membawa keindahan itu hingga ke hari ini, dan tanpa sedar juga saya turut terbawa sejumlah rasa sedih yang tak pernah bisa hilang sejak dulu hingga ke hari ini...-
Hingga ke saat ini pun saya masih lagi mengimpikan untuk mendepakan tangan membiarkan sang angin menampar wajah.... membiarkan pada akhirnya tubuh saya meringan dan akhirnya melayang bersama angin... terbang... biarlah entah ke mana... asal saya bisa melupakan hal-hal yang tidak ingin saya ingatkan lagi...-
Kemaren petang, sebelum pulang kerja, saya naik bangunan kerja di tingkat paling atas....waktu itu angin sangat kuat.... dari situ saya bisa lihat penang bridge.... dapat lihat laut yang sangat luas.... juga dapat lihat burung yang terbang bebas... juga dapat melihat sang mentari yang kemerahan ingin terbenam....dan akhirnya perlahan-lahan saya mendepakan tangan..... membiarkan angin kuat meniup-niup wajah..... saat memejamkan mata... sekali lagi saya berimajinasi sedang terbang...- melayang entah ke mana... -

Wednesday, January 12, 2011

Haruan Oh Haruan

Petang semalam balik kerja saya ke pasar... tiba kat bahagian ikan...saya nampak ikan haruan... tiba-tiba rasa teringin plak...dah lama rasanya tak makan haruan.Kalau kat kampung, bila tiba musim ikan darat, selalu jer pergi tangkap ikan puyu, haruan, sepat di bendang.Tapi saya bukanlah penangkap yang cekap... badannya yang berlendir dan licin memang sukar untuk ditangkap.Tapi kisah menangkap ikan ni cerita waktu kecik-kecik lah... skang nie dah lama tak turun bendang... eheh!



Akibat rasa teringin, saya pun beli la seekor... ikan haruan yang dikeringkan lagi best sebenarnya kalo dibandingkan dengan yang hidup, tapi kat penang ni mana nak cari haruan kering... balik rumah, saya pun belasah la haruan tue... inilah first time saya siang ikan haruan... dan kali kedua siang ikan, sejak bertahun-tahun.Bagi saya nak buang perut ikan tue adalah hal yang boleh membuatkan saya rasa mual...apatah lagi tengok perut-perut ikan tu... keduanya ikan yang dibeli di pasar adalah ikan yang dah pun mati... so tak kisah sangat... masa kecik-kecik dulu waktu ikut ayah pergi tangkap ikan di bendang, bawak balik ikan yang hidup-hidup.Saya tengok mak saya pukul-pukul kepala ikan tu sampai ikan tue menggelupur sebelum terus memotong kepalanya.... sampai sekarang saya masih tak sampai hati nak pukul ikan macam tue... satu sebab kesian.... kedua sebab saya akan rasa mual lepas tue.... baek beli ikan dah siap siang kan? lagi senang...


Setelah selesai menggaramkunyitkan ikan haruan tersebut, tiba la masa untuk saya menggoreng ikan tersebut....pong! pong! pong! minyak meletop...! kelam kabut cari tudung periuk kaver muka!! maunya terkena minyak panas kang jatuhlah saham... hahaha!! sapa kata menggoreng ikan tue senang! payah wooo!! so kepada suami2 sila hargai isteri2 anda yang bersusah payah memasak untuk anda.... baru saya tau... memasak tue bukan senang rupanya...

Tadaaaaa!!! dah siap!! hahahaaa ini ikan ker apa nih! lancur lebur! adoilaaaa!! mau kalo ada bakal mak mertua tengok, agak-agaknya dia luluskan tak jadi calon menantu? haha! tapi kalo ada bakal mak mertua yang berfikiran positif.... dia mesti luluskan saya... nak tau sebabnya? sebab dia akan cakap... "bagus budak nie... kalo anak aku sakit ker bersalin ke nanti... boleh la dia tolong-tolong jugak kat dapur.... ringan tulang betul budak ni... walopun dah tak nampak rupa ikan, tapi nawaitu tu yang lebih penting" sekian kata-kata bakal mak mertua....hahah saya agak jer! :P

Lepas menggoreng, saya call mak kat kampung....mak gelak bila saya bitau abis kulit ikan melekat kat kuali.... dia kata awatla saya tak letak asam keping masa menggoreng tadi....-

Laaaaaaa~ mana la saya tau.....saya kan budak baru belajar... adess~

Haruan oh Haruan... nasibmu la haruan....

Tuesday, January 11, 2011

My Lil' Star

video

So many times I asked myself
Why was I born, and what I grew up for
Why float the clouds and rains pour...
In this world, don’t expect anything for yourself

I would have fly to the clouds, but I have no wings
That starlight lures me from far away
But to reach the star is hard,
Even though the goal is near
And I don’t know if I’ll have enough strength for the throw

I will wait a bit more
And then prepare myself for the journey
Towards my dream and hope
Don’t burn out yet, star of mine, wait

How many roads will I still have to go by
How many heights will I have to conquer tofind myself
How long will I have to fall from the cliff
How many times will I have to start all from zero,
And is there a meaning to it

I will wait a bit more(I will wait a bit more)
And then prepare myself for the journey
(And then prepare myself for the journey)
Towards my dream and hope
(Towards my dream and hope)
Don’t burn out yet, star of mine, wait
(Don’t burn out yet, star of mine, wait)

Friday, January 7, 2011

Sebuah Ketidakpastian

Mungkin ada baiknya keadaan kekal seperti itu, pada permulaan memang lah sukar...bukan semua hal bermula dengan keadaan yang memuaskan..... kelama kelamaan kita pasti akan terbiasa dengan hal itu..-

Sebetulnya aku tak pernah memperuntukkan walau sedikitpun ruang untuk memikirkan hal-hal yang sebegitu, tapi kebiasaannya hal yang paling ingin kita hindari itulah yang selalunya menghimpit-himpit... mendesak-desak akal fikiran hingga membuatkan kita teringat-ingat...

Tanpa sedar Tuhan memberikan kita pelajaran melalui pengalaman.... tapi ada ketika kenapa kita harus bermula sekali lagi dan lagi dan lagi hal yang sama..... apakah kerana Tuhan tidak terlalu yakin akan kemampuan kita untuk mendepani keadaan seperti itu?

Iya, dan seperti biasa-biasanya persoalan ini akan tetap bersarang di kepala..seperti tiada penghujungnya.....Tuhan enggan untuk menjawab... mungkin Dia memilih untuk memberikan kita ruang mentafsir dan menilai kembali akan apa yang telah kita perbuat.... iya... mungkin...-

Siapa Tahu....-

Thursday, January 6, 2011

Bintangku

"......ochen mnogo raz ya sebe zadaval vopros... dlya chego rodilsya na svet, ya vzroslel i ros...dlya chego plyvut oblaka i dut dozhdi... v etom mire ty dlya sebya nichego ne zhdi....."


"....So many times I asked myself...
Why was I born, and what I grew up for....
Why float the clouds and rains pour...
In this world, don’t expect anything for yourself.... "

I would have fly to the clouds, but I have no wings
That starlight lures me from far away
But to reach the star is hard,
Even though the goal is near
And I don’t know if I’ll have enough strength for the throw

I will wait a bit more
And then prepare myself for the journey
Towards my dream and hope
Don’t burn out yet, star of mine, wait

How many roads will I still have to go by
How many heights will I have to conquer tofind myself
How long will I have to fall from the cliff
How many times will I have to start all from zero,
And is there a meaning to it

I will wait a bit more(I will wait a bit more)
And then prepare myself for the journey
(And then prepare myself for the journey)
Towards my dream and hope
(Towards my dream and hope)
Don’t burn out yet, star of mine, wait
(Don’t burn out yet, star of mine, wait)

- BINTANGKU

Sejak beberapa minggu nie lagu nie kerap berputar kat kepala saya.... setiap kali mendengarnya buatkan hati rasa sangat pilu.... mungkin kerana sejak beberapa minggu ni saya kurang berMOOD untuk tersenyum....Terlalu banyak hal yang saya pikirkan.... saya buang mana-mana yang tak perlu untuk tidak terlalu dipikirkan.... tapi hujung-hujungnya ternyata masih ada juga yang mahu atau tidak perlu jugak difikirkan...- kalaulah saya tau bagaimana cara untuk saya keluar dari semua rasa ini, pasti saya lakukan...

Terkadang, saya terfikir alangkah seronoknya kalo menjadi anak kecil...bila ingin menangis, ada ibu atau ayah... atau kakak.. atau abg yang boleh menjadi tempat untuk kita alirkan rasa sedih tue...tp bila akhirnya kita membesar dan dewasa seiring dengan kehidupan... kita ditinggalkan oleh semua memori-memori semalam dengan begitu pantas... hingga akhirnya kita tersedar yang kita sendiri.Sendiri mendepani semua rasa sedih itu...

Setiap kali saya mengingatkan diri saya bahawa semua itu hanyalah gangguan bersifat sementara, Tuhan pula mengingatkan saya bahawa semua itu adalah hal-hal yang perlu saya depani... -
Dan seperti biasa... bila hal-hal seperti ini terjadi....LAGI, saya akan mengambil langkah berdiam... diam adalah saya... dan saya adalah diam... satu hubungan yang saling terkait rapat sejak dulu yang sukar untuk dipisahkan...-
Seperti mana yang saya pernah cakap... semua orang boleh melukis.... kita boleh melukis di kanvas dengan apa jua jenis lukisan.... cuma masalahnya lukisan yang terhasil itu adakah ia cantik atau tidak.... itu persoalannya.... kerana bukan semua orang dianugerahi bakat melukis.... saya tidak ingin menyalahkan berus lukisan, juga tidak ingin salahkan waterkaler.... lalu apakah tangan saya yang salah...?!
ERMMMM....-

Wednesday, January 5, 2011

Waktu Yang Berputar

2011 sudah pun menginjak ke hari yang ke-4, cepat betul waktu berlalu sekarang ni.Kalau tak caya tunggu je la sikit masa lagi... sedar-sedar je dah pun hujung tahun.... ermm..saya rasa mungkin waktu pun semakin bosan dengan kehidupan ini... agaknya kerana itulah cepat-cepat je dia buat kitaran waktu....

tapi...

Kesian lah kepada mereka-mereka yang masih terkejar-kejar mendapatkan waktu... yang pasti waktu tertap jugak melangkah ke depan.... tak pernah langsung nak mempedulikan sesiapa yang jatuh ke, rebah ke... tersungkur ke.... yang pasti mau atau tak... kita harus bangun dan jangan lagi biarkan kita mengejar waktu.... lupakan lah kata-kata "alangkah" 'alangkah besnya kalau waktu dapat diundur' eheh! sampai kiamat pun kita takkan mampu mengundur waktu...-


Bagi saya, ada baiknya kita belajar menghargai waktu yang ada ini.... kelak tatkala kita sudah melepasi fasa-fasa tertentu dalam kehidupan...takkan terbit sekelumit pun rasa sesal...-

Tapi, dah nama pun manusia kan.... ada je ketidakpuasan...-

Itulah kehidupan...-