Monday, June 29, 2009

Menyusuri Jalan Yang Sunyi


++ foto ehsan dari akungantaro


Sunday, June 7, 2009

Menanti Cinta

MENANTI CINTA
by krisdayanti - ciptaan MELLY GOESLOW
OST - Ketika Cinta Bertasbih

sejak lama aku berdiri
dalam sepinya rongga hati
tak satupun burung
mampu menjawab

hanya padaMu kubertanya
lewat setiap sujudku ini
siapakah nanti
cinta untukku

wahai penilai hati lihat batinku
nyaris bernanah kerna luka tersayat
merana menantikan cinta dan kasih hidupku

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mahu jadi tuna cinta
tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mahu jadi tuna cinta
namun harus ku ikhlaskan semua nasib cintaku
padaMu

++++++++

Filem Ketika Cinta Bertasbih bakal ditayangkan tanggal 11 juni di Indonesia dan khabarnya di beberapa negara lagi termasuk Malaysia.Selepas kejayaan Ayat-Ayat Cinta... sekali lagi novel Habiburrahman El Shirazy diterjemahkan ke layar lebar.Saya mengikuti perkembangan pembikinan filem ini sejak tahun lepas lagi.

Filem cinta islamic mula mendapat tempat dikalangan pembikin filem di indonesia... Well, saya bukan nak bercakap tentang filem ini... kerana saya sebenarnya lebih teruja untuk bercerita tentang lagu-lagu yang terdapat dalam filem ini kerana MELLY GOESLOW telah dipertanggungjawabkan sebagai pembikin runut bunyinya.Mendengarkan nama Melly sendiri sudah cukup mengujakan saya, apatah lagi menyelami musik-musiknya... dia emang ratu soundtrack!!!

Meskipun filem ini belum diriliskan... namun lagu-lagu soundtracknya telah diriliskan satu demi satu... bermula dengan Tuhan Beri Aku Cinta yang dinyanyikan oleh Ayushita... kemudian Ketika Cinta Bertasbih duet antara Melly dan Amee....kemudian, lagu Ya Habibi yang dinyanyikan oleh Melly dan kini Krisdayanti dengan lagu Menanti Cinta.... masih PANAS lagi lagu nie...tanggal 27 Mei lalu, lagu Menanti Cinta telah mula diupload ke internet... mengapa saya kata 27? kerana boleh dikatakan hampir setiap hari saya mencari lagu ini... namun tak berjumpa.Dan tanggal 27, bila saya google jer terus keluar lagu nie.Heh!! dapat juga akhirnya saya mendengarkan lagu ini.Dan sekarang lagu ini sudah boleh diperolehi hampir di semua situs-situs lagu.Cuma sekarang masih menunggu music video lagu nie kat utube.Sudah shooting... tapi tak tau bila akan ada orang nak upload kan... uhuk!!! mungkin belum release lagik kot.

Dan dalam masa 8 hari ini... rasanya saya sudah mengulang-ulang dengar lagu Menanti Cinta hampir 400 kali.Anggaran sehari dalam 50 kali saya dengar.Sebenarnya saya memang jenis macam nie... kalo saya dah suka satu-satu lagu... saya akan dengar berulang-ulang kali.Takkan dengar lagu-lagu lain dah.Sebab tue bila orang lain baru start nak suka... saya akan cakap saya dah jemu pun dengan lagu tue.... ahaks!!!

Macam nak geget-geget jer sore kris dayanti mendengarkan dia menyanyikan lagu nie... sedap gilerrrr!!! lirik pun sangat puitis... cuma satu yang memusykilkan saya... perkataan yang saya highlightkan tue... kurang jelas kat pendengaran saya... samada GURU ataupun BURUNG... pikir-pikir balik, takkan burung kot,naper kris dayanti nak tanya kat burung?? tanya pun kat burung... manalah burung mampu nak menjawab... burungkan takleh cakap!! adeh!! pusing japs!!

Apapun... buat waktu ini, inilah lagu TERSEDAP yang sangat membuatkan saya terbuai-buai tatkala mendengarnya...

Saya suka perkataan WAHAI PENILAI HATI.... sesuatu yang sangat puitis... berbanding lirik lagu melayu... mesti dah dorang letakkan OH TUHANKU...ataupun YA ALLAH...

KREATIF DIKIT DONK!!

p/s: kalao ternyata lagu ini kedengarannya 'biasa-biasa' jer kat pendengaran korang, tak dapek la den nak nolong....- lain orang kan lain TASTEnyer.... hohoho :P

++ foto ehsan dari akungantaro...tq